'Kwart van winkelruimte in 2023 overbodig'

'Kwart van winkelruimte in 2023 overbodig'

Een kwart van de winkelruimte is in 2023 overbodig. Om het winkelaanbod weer naar een gezond niveau te tillen moeten winkels een andere bestemming krijgen, zoals woningen. Dat zegt vastgoedadviseur CBRE in een rapport over de retailmarkt.

CBRE wijst onder meer naar de verkopen via internet, die blijven stijgen. Al wordt daar wel een kanttekening bij geplaatst: het huidige model met gratis verzending en retournering is volgens CBRE onhoudbaar. Daarnaast speelt de vergrijzing een rol en het feit dat Nederlanders meer uitgeven aan diensten als Netflix en Spotify dan aan goederen.

Positief voor de retail is volgens CBRE dat er steeds meer toeristen naar Nederland komen. "Toeristen zijn big spenders en nemen een groot deel van de consumentenbestedingen voor hun rekening", meldt het rapport. 

De verwachte vraag naar winkelmeters per regio en sector verschilt sterk. Volgens CBRE hebben van alle branches modewinkels het zonder twijfel het moeilijkst. Ook elektronicazaken, winkels voor sport- en hobby-artikelen en speelgoedzaken hebben het volgens CBRE moeilijk. Al kunnen die bijvoorbeeld in Eindhoven en Breda nog wel groeien, zo klinkt het.

Reacties 8


ikke weet het 14 jun, 10:39

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

ikke weet het 14 jun, 10:42

Veel van wat hierlangs komt slaat als een varken op een tang.

Beleving ?? nou in Breda had ene zekere Ultee een belevingswinkel , en wat is ervan over ... de bekende zeepbel.

In Eindhoven sluit de ene speelgoedwinkel na de andere, 2 x Intertoys, de Vlinder , deze kunnen geen opvolging vinden, ondanks dat zij op een niet te dure locatie zitten.

Nee de consument is hiervoor OOk verantwoordelijk want wat is er nou leuke , met een kind naar de Speelgoedwinkel of vanuit de luie stoel bestellen ???

Verder zullen ook de leveranciers eens goed te raden moeten gaan wie zij nog willen bedienen.

Uit ervaring is het voor ons als winkelier soms goedkoper om artikelen bij bijvoorbeeld Bol.com of Kruitvat te kopen dan excl. btw bij onze leveranciers.

Als antwoord krijg je dan, ze leggen er geld op toe, ja en Sinterklaas en de Kerstman bestaan ook.

Voor ECHTE sprookjes ga ik wel naar de Efteling.

En dan vragen firma's als een Hasbro en Mattel zich af waarom het hun zo slecht gaat.....


Reinder Koornstra 14 jun, 10:54

Misschien een kwart van de winkels, maar zéker de HELFT van de winkelruimte!
Goed gebruik van de webshop bínnen de winkelformule betekent dat de winkels zelf veel kleiner kunnen worden! Dán pas levert het internet geld op voor omnichannel winkels!
Http://www.bricksenclicks.me


Jacky Bogie 14 jun, 11:41

Wat ik hier nergens vermeld zie staan is het volgende: De overheid werkt dit zelf in de hand. Huishoudens moeten tegenwoordig met twee personen werken om alle rekeningen te kunnen betalen, dan nog als zij kinderen hebben; rennen en vliegen om alles rond te krijgen. Ik vind het niet gek hoor dat steeds meer mensen via internet bestellen, ze hebben gewoon geen tijd meer om lekker te gaan winkelen. Overigens is het op een dag niet meer mogelijk om zo te groeien met internet, ja als je gaat bezorgen met Drones, want de vervoerders die nu in de markt opereren kunnen het aantal pakketten niet meer aan. En door al dat vervoer met die pakketten verstoppen de wegen met alle gevolgen van dien


Nico Korsten 14 jun, 14:58

Jammer dat Kruitvat fout geschreven staat! Dan heb wel kennis van de retail markt! Het is Kruidvat!!!!!!


ikke weet het 14 jun, 15:27

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

ikke weet het 14 jun, 16:37

solly voor de schlijfvout

Gelukkig is uw bericht voutloos


E Verbruggen 14 jun, 19:26

En 3 berichten verder staat dat er 2021 een nieuw outletcentre wordt geopend.... Nee dit gaat lekker🤔

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!