Zo komt Fashion Outlet Zevenaar eruit te zien

Zo komt Fashion Outlet Zevenaar eruit te zien

85 tot honderd winkels, een oppervlakte van 17.600 vierkante meter, 2.300 parkeerplaatsen en op termijn drie tot vijf miljoen bezoekers. Dat is Fashion Outlet Zevenaar. Medio 2021 gaat het open, zegt Wim Kees Woltering van ontwikkelaar Stable International. Al hoopt hij nog een beetje eerder. "We hopen eigenlijk nog steeds in het voorjaar te kunnen openen, in het begin van het tweede kwartaal. Maar dat is wel redelijk ambitieus." 

Woltering zegt dat begin volgend jaar met de bouw kan worden gestart. Veluwezoom Verkerk, een dochter van aannemer VolkerWessels, is de andere ontwikkelaar van het outletcenter. "We hebben de aannemer dus in huis als aandeelhouder. Het grote voordeel is dat je zo garanties hebt." 

Twintig procent getekend, geijkte namen

Van ruim twintig procent van de units is het contract inmiddels getekend. En dat is veel in dit stadium, zegt Woltering. Er is pas begonnen met de verhuur nadat alle vergunningen rond waren. Dat was eind vorig jaar. Woltering verwijst naar de outlet van Halfweg SugarCity, die al herhaaldelijk is uitgesteld. "Dat...

85 tot honderd winkels, een oppervlakte van 17.600 vierkante meter, 2.300 parkeerplaatsen en op termijn drie tot vijf miljoen bezoekers. Dat is Fashion Outlet Zevenaar. Medio 2021 gaat het open, zegt Wim Kees Woltering van ontwikkelaar Stable International. Al hoopt hij nog een beetje eerder. "We hopen eigenlijk nog steeds in het voorjaar te kunnen openen, in het begin van het tweede kwartaal. Maar dat is wel redelijk ambitieus." 

Woltering zegt dat begin volgend jaar met de bouw kan worden gestart. Veluwezoom Verkerk, een dochter van aannemer VolkerWessels, is de andere ontwikkelaar van het outletcenter. "We hebben de aannemer dus in huis als aandeelhouder. Het grote voordeel is dat je zo garanties hebt." 

Twintig procent getekend, geijkte namen

Van ruim twintig procent van de units is het contract inmiddels getekend. En dat is veel in dit stadium, zegt Woltering. Er is pas begonnen met de verhuur nadat alle vergunningen rond waren. Dat was eind vorig jaar. Woltering verwijst naar de outlet van Halfweg SugarCity, die al herhaaldelijk is uitgesteld. "Dat wilden wij voorkomen. Wij dachten: wij beginnen pas als we ook garanties kunnen geven wanneer wij open willen en kunnen." 

Woltering zegt dat hij nog geen namen van huurders kan noemen. De merken willen dat nog niet. "In principe doe je dat negen maanden voor opening. Het is en blijft iets bijzonders, een outlet. De merken willen er altijd voorzichtig over communiceren."   

Wat hij wel kwijt wil, is dat het om de geijkte namen gaat. "Dat is helaas wel zo. Zeker bij een nieuwe outlet zijn het vaak wel de ervaren outletpartijen. Die weten wat hen te wachten staat, die begrijpen het. Bij nieuwe partijen is dat toch een probleem. Die durven dat nog niet aan. Die gaan dan bij wijze van spreken liever naar de outlet in Roermond, dan weten ze wat ze hebben. Voor een nieuw centrum zijn ze wat angstig." Het is de bedoeling dat de outlet 364 per jaar open is, alleen nieuwjaarsdag blijven de deuren gesloten.


Supermarkt extra service-element
Aan de rand van het parkeerterrein komt een Coop-supermarkt. "Dat komt omdat er een nieuwe woonwijk naast ligt. De gemeente heeft destijds afgesproken met de bewoners dat ze een soort buurtsuper krijgen. Die afspraak komt de gemeente nu na en wij zijn de ontwikkelaar van die supermarkt bij de outlet en wij zien dat als een extra service-element voor de bezoekers." 

Hij denkt daar Duitsers uit de grensstreek mee te trekken die volgens hem en masse naar Nederlandse supermarkten gaan, maar ook Nederlanders die na een bezoekje aan de outlet daar boodschappen gaan doen zodat ze op tijd achter 'achter de piepers kunnen'. 

In de brochure wordt hoog opgegeven over de bereikbaarheid van de outlet. Toch zal de doortrekking van de A15 nog jaren op zich laten wachten, weet Woltering. De verbreding van de A12 en de komst van een nieuwe afslag zijn in 2021 mogelijk al wel gereed. Er wordt al volop gewerkt aan het verleggen van kabels en leidingen. Hoe dan ook is de outlet ook over de bestaande wegen prima te bereiken, zegt Woltering. "De gemeente is ook al begonnen om daar wijzigingen in aan te brengen."

Gevolgen lokale ondernemers

Een heet hangijzer bij een outlet is altijd: wat gaan de binnenstadondernemers ervan merken? "Er is nog nooit bewezen dat waar een outletcenter zit de gevolgen negatief zijn voor de binnenstad. Het is vooral een onderbuikgevoel dat nog nooit gestaafd is door middel van harde cijfers." Volgens Woltering zijn de reacties in het begin altijd heftig, maar hoor je er daarna weinig meer over. "Dat betekent toch wel dat de gevolgen meevallen, anders zouden ze er veel agressiever tegen ingaan."

Desondanks heeft Woltering naar eigen zeggen vanaf de eerste contact gelegd met de ondernemers in het centrum. Zo is afgesproken dat de outlet niet alleen de regio gaat promoten, maar wordt ook geld gestoken in de marketing voor de lokale ondernemers. "Daar zijn convenanten voor afgesloten." Zo gaat een deel van de parkeeropbrengsten ook naar de marketing.

'Bizar grote' catchment area

Op termijn jaarlijks drie tot vijf miljoen bezoekers trekken, is volgens Woltering geen slag in de lucht. Hij wijst op de enorme catchment area: zo'n dertig miljoen mensen kunnen met de auto in negentig minuten bij de outlet zijn. Dat kan volgens Woltering geen enkele outlet in Europa zeggen. "Bizar groot." Nog meer dan Roermond, dat het voorbeeld is voor de outlet in Zevenaar.

Waar is Woltering nu dan vooral druk mee? "Met de verhuur. Vooral met de verhuur. Maar ook nog met de voorbereiding, met alle details. En met de samenwerking met de toeristische sector en de binnenstad." Al met al is Woltering positief gestemd. "Heel positief. Ik heb ook geen reden om te denken dat het negatief uitpakt."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!