Thuiswinkel.org wil samen met webwinkels en toeleveranciers de lucht in pakketten reduceren met tien procent in 2022. In veel kartonnen dozen wordt nu vijftig procent lucht verscheept.
Partners for Innovation voerde in opdracht van Thuiswinkel.org een onderzoek uit naar de verpakkingen binnen de e-commercesector. Het meest voorkomend is de kartonnen doos (75 procent) en daarna de kunststof zak (19 procent). Bij enveloppen is de vullingsgraad bijna honderd procent. Grotere webwinkels vullen hun pakketjes bovendien beter dan kleinere webwinkels.
Vooral de kleding- en elektronicasectoren weten hun pakketjes goed te vullen. Kleding laat zich natuurlijk makkelijk vouwen, waardoor de ruimte van de doos optimaal benut wordt. Elektronicapakketjes worden steeds vaker zonder doos verstuurd. Lastiger wordt het met kleinere pakketten, die wel een zekere verpakkingsgrootte nodig hebben, omdat ze anders sneller kwijtraken.
ikke weet het 19 jun, 18:20