Winkeldiefstal enorme strop voor Nederlandse retailers

Winkeldiefstal enorme strop voor Nederlandse retailers

Winkeldiefstal heeft Nederlandse retailers vorig jaar 1,8 miljard euro gekost. Die kosten berekenen zij door aan consumenten, wat elke Nederlander volgens onderzoek van Checkpoint Systems gemiddeld 139 euro per jaar kost.

Na Spanje zijn winkeliers in Nederland het vaakst slachtoffer. De uitstekende infrastructuur in ons land is hier volgens het onderzoek een van de redenen van. Daarnaast wordt er gewezen naar het groeiende aantal zelfscanapparaten. Ondanks de uitvoerende controles lijkt het systeem niet geheel waterdicht te zijn. 

Supermarkten, bouwmarkten en kledingwinkels zijn het vaakst slachtoffer, stelt het onderzoek. In supermarkten zijn vooral producten als kaas, vlees, chocola en cosmetica populair bij winkeldieven. Naast winkeldiefstal zijn ook schade door rondtrekkende bendes en fraude door leveranciers en personeel in het bedrag meegenomen. 

Retailers trokken vorig jaar ruim zeshonderd miljoen euro uit voor de bestrijding van winkelcriminaliteit. Dit bedrag bovenop de gestolen 1,8 miljard euro brengt de totale kosten voor de Nederlandse retailers op 2,4 miljard euro, wat bijna twee procent van hun jaarlijkse omzet is. 

Reacties

Winkelcriminaliteit zou veel meer gezamenlijk moeten worden gedragen. Het is nu alleen een retailprobleem en voor de fabrikant maakt het niet uit. Als producten gestolen worden zijn ze voor de fabrikant ook verkocht. In beide gevallen kunnen zij leveren. (Cosmetica)

Geplaatst door Jan Scheer op 20 juni 2019 om 12:37

Winkeldiefstal bestrijden begint bij je personeel. In 9 van de 10 gevallen waarbij zelfs het poortje begint te loeien, is er niemand van het personeel die zich aangesproken voelt.

Geplaatst door Seb Seb op 20 juni 2019 om 13:50

Het is niet de eerste keer dat de verkoper van beveiligingssystemen enorme getallen presenteert mbt winkeldiefstal. Wij hebben wel met winkeldiefstal te maken, maar gelukkig niet in de mate die Checkpoint ons wil doen laten geloven.

Geplaatst door Teus-Jan van Dieren op 20 juni 2019 om 14:48

Laatste nieuws









RetailTrends