Nederlandse retailers dupe van 'oneerlijke Chinese concurrentie'

Nederlandse retailers dupe van 'oneerlijke Chinese concurrentie'

De VVD vindt dat Nederlandse retailers beschermd moeten worden tegen oneerlijke concurrentie van Chinese webwinkels. Volgens de partij kunnen ondernemers in ons land niet concurreren met de massale stroom pakketten vanuit China, die ‘veel te goedkoop’ worden verkocht. 

Geschat wordt dat dit jaar zo’n 27 miljoen Chinese pakketten naar Nederland worden verstuurd, meldt het AD. Met name webgigant Alibaba is populair. De VVD spreekt van ‘oneerlijke concurrentie’. China profileert zich volgens de partij als ontwikkelingsland. Hierdoor is het voor Chinese ondernemers mogelijk hun producten onder de kostprijs naar ons land te verschepen. Het verhogen van de posttarieven de komende jaren is voor de VVD niet voldoende. 

De VVD verdenkt PostNL ervan afspraken te hebben met China waardoor de prijzen nog lager zijn. Twee jaar geleden zorgde een overeenkomst met AliExpress, onderdeel van Alibaba, ervoor dat de postbezorger het alleenrecht had pakketten van het bedrijf te bezorgen, stelt de partij. De VVD wil dat de staatssecretaris dit soort afspraken opduikt en ‘voor de Nederlandse ondernemer gaat staan’. Daarnaast wil de partij dat het kabinet strenger gaat toezien op mogelijke staatssteun door de Chinese overheid aan Alibaba.

Reacties

nu pas bekend bij de politiek? China Post heeft afspraken met PostNL. er worden geen BTW en invoerrechten geheven. Constructies via landen als Belgie, Roemenie, Polen, Litouwen omzijlen VAT. Alibaba is slechts 1 partij. kijk ook eens naar AMAZON. inmiddels is de douane overwerkt en onderbezet en is het besluit van Alibaba voor zijn grootste europese distributie-centrum op Luik gevallen en niet op Maastricht. (reden: zie boven).

Geplaatst door coen kouwenhoven op 27 juni 2019 om 10:31

Eindelijk worden ze wakker in Den Haag.

Geplaatst door Adri Sebrechts op 27 juni 2019 om 10:56

Zolang de Europese consument liever 1 euro betaalt voor een prul uit China dan 2 euro voor een beter product uit Europa, kunnen we janken wat we willen en de politiek de schuld geven, maar verandert er niets.

Geplaatst door Jan Janssen op 27 juni 2019 om 10:58

Jan Janssen, dat is een beetje té kort door de bocht. Als een 'prul' uit China 1 euro kost en in Europa 2 euro, dan gaat het om precies hetzelfde prul, alleen ingekocht door een Europees bedrijf. Als het nl. een beter product uit Europa zou zijn, dan kost niet 2 euro, maar waarschijnlijk minimaal 5 euro. Dit soort producten worden niet eens in de EU geproduceerd, dus land van herkomst is ALTIJD China !!! Maar voorlopig is hier dus wel vraag naar, of je het nou leuk vindt of niet....

Geplaatst door Co Zuidema op 27 juni 2019 om 11:26

En dan vergeten we nog de ongelijkheid waar het gaat om alle keuringen en veiligheidseisen waar producten van Nederlandse importeurs aan moeten voldoen en die blijkbaar niet gelden voor producten die een consument rechtstreeks in China mag kopen. Wie is er verantwoordelijk als er een keer iets fout gaat met een niet gekeurd product uit China?

Geplaatst door Peter Janssen op 27 juni 2019 om 11:30

Buiten bovenstaande argumenten zijn het ook vaak kopieën van bekende merken, ook daar wordt niet op gecontroleerd of iig te weinig.

Geplaatst door Jan Duifhuizen op 27 juni 2019 om 11:41

Brilliant dit. Eerst staat onze minister president (VVD) reclame te maken voor Alibaba om het DC in ons land te krijgen en nu dit niet is gelukt zijn we tegen dit soort sites. Ben er blij mee, want alleen Alibaba haalt al 2 miljard consumenten omzet weg bij de Nederlandse retail. Maar het is wel hypocriet.

Geplaatst door Henk Jansen op 27 juni 2019 om 12:11

Zolang je voor 1 dollar wat uit China kan krijgen waar je bij een Nederlandse retailers 5 tot 10 euro betaald en dan ook nog voor verzending moet betalen blijf ik alles uit China halen. Laatst ook weer een verloop kabeltje nodig. 1,40 dollar op AliExpress, gratis verzending. In Nederland kopen? 6 euro plus 4 euro verzending, voor een klein beetje koper met isolatie. Belachelijk gewoon

Geplaatst door Wouter Verbruggen op 29 juni 2019 om 01:03

Laatste nieuws









RetailTrends