H&M heeft in zijn tweede kwartaal een omzet van 1,7 miljard Zweedse kronen geboekt in ons land, omgerekend 166,6 miljoen euro. Het jaar daarvoor behaalde de modeketen in hetzelfde kwartaal een omzet van 160,9 miljoen euro. In Zweedse kronen betekende dit een omzetstijging van drie procent, terwijl in lokale valuta de omzet juist met een procent terugliep.
De nettowinst van de Zweedse modeketen kwam uit op 433,2 miljoen euro. De totale omzet van H&M liep op tot 57,4 miljard Zweedse kroon, omgerekend 5,4 miljard euro. H&M sloot in ons land in het tweede kwartaal vijf winkels, waardoor de teller nu op 137 filialen staat.
Naast zijn kwartaalcijfers maakt de modeketen bekend dat het zijn outletconcept Afound dit jaar naar ons land brengt. Het concept is vorig jaar voor het eerst in Zweden geïntroduceerd en Nederland is de tweede markt waar het zijn intrede doet. In de winkels van Afound worden tweedehands producten van zowel eigen merk als van derden tegen een lage prijs verkocht. H&M is van het plan het concept verder door Europa uit te rollen.
Next-day-delivery is op dit moment beschikbaar in twaalf markten waar de retailer actief is. In een aantal van deze markten is geëxperimenteerd met same-day-delivery en de service is inmiddels gelanceerd in een aantal landen, waaronder Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Nieuwe online markten die de modeketen de aankomende tijd wil aanboren zijn Thailand, Indonesië en Egypte.
Luuk Smit 28 jun, 16:33
M. Groen 28 jun, 12:50