Achter de schermen is na overname veel veranderd bij de Tuinen
Gepubliceerd op 29 oktober 2004 om 00:00
Bij de natuurlijke drogisterijketen De Tuinen is veel veranderd na de overname van de Etos-formule door de Britse keten van natuurvoedingswinkels Holland & Barrett. De Tuinen ging van een `soft franchise`-bedrijf over naar full service franchise. Daarnaast kreeg het bedrijf een nieuw hoofdkantoor, een nieuw logistiek centrum, andere kassasystemen en nieuwe franchisecontracten. Om die reden is het aantal vestigingen de afgelopen tijd niet uitgebreid. `Na de overname hebben we ons geconcentreerd op de veranderingen binnen de eigen organisatie`, aldus franchisemanager Anne-Marie van Stiphout. Voor de consument is volgens Van Stiphout echter alles hetzelfde gebleven. `Wij zijn nog steeds de gezellige winkel waar je moet zijn voor goed advies op het gebied van je gezondheid, voor een lekker verwenproduct of een leuk cadeau. De overname heeft er ook voor gezorgd dat door andere computersystemen betere analyses gemaakt kunnen worden van bijvoorbeeld actie- omzetontwikkelingen. Franchisenemers kunnen nu nog 5% van het assortiment zelf bepalen. De franchisevergoeding over de omzet is flink. Volgens Van Stiphout krijgt de franchisenemer daar veel voor terug. In het bedrag is een bijdrage voor promotie en opleiding opgenomen.
Reacties 0