'Verzendkosten reden voor consument om af te zien van online bestelling'

'Verzendkosten reden voor consument om af te zien van online bestelling'

Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten zegt wel eens van een online aankoop af te hebben gezien toen er verzendkosten in beeld kwamen. Dat stelt het onderzoek van Trusted Shops dat is uitgevoerd onder ruim duizend consumenten. Slechts 13,1 procent van de ondervraagden zegt daarentegen het nooit erg te vinden om verzendkosten te betalen.

Verder stelt het onderzoek dat 62,7 procent in de toekomst vaker van een onlinebestelling af te zien als er verzendkosten worden gerekend, tegenover 10,2 procent die van plan is dit niet meer te doen. Daarnaast gaf 23,7 procent van de ondervraagden aan nog nooit van een online aankoop te hebben afgezien door het rekenen van verzendkosten.

De belangrijkste reden voor consumenten om met verzendkosten in te stemmen lijkt met 34,5 procent het heel graag willen hebben van een product. Daarnaast vinden consumenten voor een bestelling onder de 25 euro (34,1 procent) het minder een probleem verzendkosten te betalen, net zoals een verzendbedrag van minder dan 5 euro (34,2 procent).

Een ander resultaat uit het onderzoek is dat slechts negen procent van de Nederlanders zegt nooit te zullen bestellen bij een webshop die verzendkosten hanteert. “Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt", stelt Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops. "Doordat webgiganten nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een onlinebestelling, vindt er een trendbreuk plaats." Heinen verwacht dat consumenten het werk, en de kosten die webshopeigenaren investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen.

Reacties 4


Ste ve 10 jul, 21:41

Verzendkosten worden niet in de verkoopprijs verrekend. De prijs die je online ziet is bij ons, en bij vele andere bedrijven, in de winkel ook de prijs die je betaald. Verschil is alleen dat veel webshops gratis verzending zien als klant binding en dus in de toekomst hopen dat je bij ze blijft shoppen ook als ze wel kosten gaan rekenen voor het verzenden. Jammer is alleen dat iedereen in dorpjes zeurt dat winkels weggaan uit het straatbeeld, lees failliet gaan door teveel online shoppers, terwijl waarschijnlijk het merendeel van de klagers ook online shopt. Als iedereen gewoon de service en kwaliteit van verkopers in ere zou houden dan zouden de winkels het prima blijven doen ook zonder webshop. Ook ik snap dat dit natuurlijk niet gaat gebeuren omdat men tegenwoordig de tijd liever aan wat anders besteedt dan te shoppen in echte winkels. Dus shop in de bakstenen winkel en maak gebruik van advies wat daar gegeven wordt en ga niet teveel online kijken. Ja het aanbod is groter, ja het is makkelijker maar als je dan een keer wilt shoppen in de bakstenen versie is er veel minder keuze qua winkels...dit is onze eigen schuld en niet die van de mensen die hun hart en ziel leggen in de retail of andere verkoop. Gegroet, een echte verkoper/adviseur uit een bakstenen winkel ( voor nu, tot ik in een webshop moet werken :-P )


Bert vd 10 jul, 13:52

Verzendkosten zouden verplicht moeten zijn. Wettelijk. Gewoon voor de bewustwording. Net zoals we nu weten wat de hypotheekadviseur en verzekeringsagent kost.

Alle andere schijnconstructies leiden alleen maar tot een verkapte vorm van loonslavernij


Arie F 9 jul, 15:02

Ik begrijp niet dat er nog verzendkosten in rekening wordt gebracht door de grotere webshops, een minimum bestelbedrag zou voldoende moeten zijn. immers t.o.v. de stenen winkel die met torenhoge zeg maar gerust woekerhuurprijzen te maken hebben die hebben relatief gezien veel hogere kosten. Daarnaast zijn veel webshops zo zachtjesaan doorgeefluikjes, ze hebben zelf geen voorraad dus geen pand.


ikke weet het 9 jul, 13:13

Kortom driekwart heeft verstand, de ander kwart niet, want er is geen ENKELE webshop die iets GRATIS kan versturen, het zit altijd in de prijs verwerkt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!