35 jaar Pabo, de hoogte- en dieptepunten

35 jaar Pabo, de hoogte- en dieptepunten

Opnieuw is erotiekbedrijf Pabo failliet. Ruim een jaar na de doorstart valt het doek voor Pabo 4.0, zoals het bedrijf heet sinds het in afgeslankte vorm doorging. Een overzicht met de hoogte- en dieptepunten.

Het is 1984. In het Zeeuwse Hulst richten de broers Patrick en Adrie Boddaert het erotiekbedrijf Pabo op. Het is een idee van verzekeringsman Adrie, die in Amerikaanse blaadjes reclame zag voor frivole lingerie. "Toen dacht ik: dat werkt in Nederland misschien ook wel", zegt hij later tegen de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC). Broer Patrick, verkoper van audioapparatuur, staat niet meteen te springen. Maar na een dag is hij om. Adrie zegt later tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad: "Hij heeft de zaak opgestart, ik bleef nog even in verzekeringen doen. Kwestie van nog een inkomen te hebben."

De broers beginnen met Pabo - een samentrekking van hun voornamen en achternaam - op de zolder van pa en ma. Een postorderbedrijf met lingerie en seksartikelen. Ze exploiteren ook 06-lijnen, waar ze naar eigen zeggen snel genoeg van hebben, en doen aan thuisverkoop. Het blijkt een gat in de...

Opnieuw is erotiekbedrijf Pabo failliet. Ruim een jaar na de doorstart valt het doek voor Pabo 4.0, zoals het bedrijf heet sinds het in afgeslankte vorm doorging. Een overzicht met de hoogte- en dieptepunten.

Het is 1984. In het Zeeuwse Hulst richten de broers Patrick en Adrie Boddaert het erotiekbedrijf Pabo op. Het is een idee van verzekeringsman Adrie, die in Amerikaanse blaadjes reclame zag voor frivole lingerie. "Toen dacht ik: dat werkt in Nederland misschien ook wel", zegt hij later tegen de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC). Broer Patrick, verkoper van audioapparatuur, staat niet meteen te springen. Maar na een dag is hij om. Adrie zegt later tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad: "Hij heeft de zaak opgestart, ik bleef nog even in verzekeringen doen. Kwestie van nog een inkomen te hebben."

De broers beginnen met Pabo - een samentrekking van hun voornamen en achternaam - op de zolder van pa en ma. Een postorderbedrijf met lingerie en seksartikelen. Ze exploiteren ook 06-lijnen, waar ze naar eigen zeggen snel genoeg van hebben, en doen aan thuisverkoop. Het blijkt een gat in de markt.

Al snel verhuizen ze naar een pand in het centrum van Hulst. Beneden is de winkel, boven het kantoor. "De omzet lag op 87 duizend euro", zegt Adrie tegen de PZC. De broers hebben steeds grotere onderkomens nodig. In 1992 verhuist Pabo naar Walsoorden, waar het uitgroeit tot een van de grootste werkgevers van Zeeuws-Vlaanderen.

Voor flink bedrag naar Beate Uhse
In 1999 worden ze benaderd door het Duitse erotiekconcern Beate Uhse. Of ze Pabo willen verkopen. "Nou, dat hebben we gedaan. Voor een flink bedrag", zegt Adrie later tegen Het Nieuwsblad. De omzet ligt volgens Adrie op dat moment op tachtig miljoen euro. Hij verkoopt zijn aandelen en stapt uit de zaak. Patrick, zes jaar jonger, zal tot 2006 bij Beate Uhse blijven werken.

Het gaat na de verkoop rap minder met Pabo. Veel klanten hebben het internet ontdekt; de bekende Pabo-catalogussen hebben ze niet meer nodig. In 2010 volgt een flinke ontslagronde. Acht jaar later gaat het bedrijf failliet. Er werken dan 135 mensen. Pabo kan met dank aan een investeerder een doorstart maken, maar tientallen mensen verliezen hun baan. Het bedrijf - omgedoopt in Pabo 4.0 - keert terug naar Hulst, naar een kantoor aan de Hogeweg.

Opkrabbelen
Directeur Michael Specht zegt eind vorig jaar tegen de PZC dat Pabo weer aan het opkrabbelen is. "We zijn feitelijk helemaal opnieuw begonnen. We pikken het werk weer op. De sfeer op het kantoor in Hulst wordt ook steeds beter." Maar in februari dit jaar maakt Beate Uhse bekend dat Specht zich om persoonlijke redenen terugtrekt.

Deze week blijkt dat het bedrijf opnieuw in financiële problemen verkeert. Het krijgt uitstel van betaling, waarna al snel het faillissement volgt. Volgens Omroep Zeeland werken er nu zo'n 55 mensen. Of ze voorlopig aan de slag kunnen blijven, is niet duidelijk. De website is inmiddels uit de lucht. Daar staat de tekst 'coming soon'.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!