PostNL hoeft pakket van buitenlandse webshop niet te bezorgen

PostNL hoeft pakket van buitenlandse webshop niet te bezorgen

PostNL is niet verplicht om pakketten van buitenlandse webshops thuis te bezorgen als de consument nog invoerrechten en btw moet betalen. Dat antwoordt staatssecretaris Mona Keijzer op vragen van de PvdA.

Sinds oktober 2017 laat PostNL klanten weten dat ze zo'n pakketje kunnen ophalen bij een PostNL-locatie. Volgens Keijzer mag dat. Ze zegt dat het weliswaar  gebruiksvriendelijker is als de klant het pakketje thuis krijgt, maar dat het 'vanuit een doelmatigheidsoogpunt' de voorkeur kan hebben om het te laten ophalen.

Volgens Keijzer weten veel mensen niet dat ze invoerrechten moeten betalen en willen ze die vaak ook niet alsnog betalen. Gevolg: de pakketbezorger moet het pakketje dan weer meenemen, wat extra geld kost. Bovendien vindt PostNL het ook geen veilig idee dat bezorgers met geld over straat gaan of betalingshandelingen moeten doen.

Reacties 36


Rene Gubbels 24 jun, 17:46

Ons bedrijf besteld ook uit het buitenland maar zonder invoerrechten, maar ook die pakjes worden niet geleverd maar naar een depot gestuurd voor afhaling maar de zending loopt wel als franco-huis heb dit PostNl reeds meermaals medegedeeld maar men heeft er schijt aan en leverd gewoon af bij een depot.


A. B. 17 mrt, 13:38

ik krijg een sms met de vraag of ik 2 euro verzendkosten wil betalen. Dat wil ik best maar dat kan alleen via een creditcard en die heb ik niet. Terug smsen kan ook niet. Hoe kan ik dit oplossen?


Mam Ven 14 feb, 15:50

Postnl be,orgers kunnen nief tellen. Mijn pakketjes afgooien bij de buren omdat min huisnummer niet zichtbaar is, bij mij buren wel dus hoe moeilijk kan het dan zijn om het wél goed te doen??


N Wit 15 dec, 15:54

Nogmaals voor ieder pakket dat ingeklaard wordt door de douane en dan daarna vastgehouden wordt door postnl moet je afhandelingskosten van €13 betalen. Dus ook als je kunt aantonen dat het pakket onder de vrije vastgestelde €22,- is moet je deze kosten van postnl betalen. Dus een simpel pakketje van een paar euro wordt zo heel duur. En ja dat vind ik oplichting door postnl die niks anders is dan een vervoersbedrijf.


Barend De Beer 14 jul, 13:18

Dan moet er wel een bericht komen dat je het pakket kan afhalen. Dit gaat vaak fout met alle gevolgen van dien. Ik kongisteren nog net op tijd een pakket afhalen voordat het werd teruggestuurd.


Claus van den Hoek 14 jul, 02:24

Ik begrijp niet waarom je de invoerrechten / BTW en administratiekosten op een Postnl locatie moet betalen. Je kunt tegenwoordig alles online betalen maar dit niet. Ik denk dat het gewoon een drogreden is om minder pakketjes te hoeven bezorgen.


Lap Zat 14 jul, 00:48

Is praktisch onmogelijk om te betalen aan de deur. Bezorgers hebben haast...al dat oponthoudt. Gewoon minder bestellen consumenten...


E.s. Postnl 13 jul, 23:42

Mensen weten niet waar ze over praten.

Rij eens een dagje mee met de bezorger. Nee beter nog. Doe het eens een dagje voor hem, kan hij naast je zitten. Zal je zien dat het tegen valt. Ik zie wekelijks nieuwelingen starten. Hbo studenten en al. Mensen van kantoor die een dagje per jaar mee moeten. Geen domme jongens. Ze kenne het niet eens.

Na een week opleiding.. de eerste dag alleen. Meer dan 40 adressen krijgen ze niet weg. Terwijl 150 minimaal per dag niet ongewoon is.

En maar zeiken die mensen, dat ze hun pakjes niet ontvangen. Weet je hoeveel chinese pakjes ik in mn handen heb waarvan het adres fout is ingetypt. Of dan ga je op zoek naar het adres en hebben mensen niet eens een normaal huisnummer zichbaar voor of op hun huis. Ja dan zou ik toch maar eens je buren op 15a eens navraag doen of hij daar niet per ongeluk ligt.

Mensen. Denk eens even na.


Jan Schattevoet 13 jul, 23:15

Geld daar draait alles om bij post als ze ook is netjes post bezorgen alleen postzegels kosten niet normaal meer nog even komt China naar Nederland toe


René v Dijk 13 jul, 22:13

Klagers hebben er echt geen idee van hoeveel arm. werk er aan deze import zit. Dan is € 13,00 geen geld. En het heeft niets te maken met de invoerrechten en de BTW. Behalve dan dat dat ook extra adm. handelingen zijn.


Jarno Gaatjeniksan 13 jul, 20:15

Goeie actie van postnl om de bezorgers geen rembourspakketen meer mee te geven, betalen kan op de plaatsen die daar mogelijkheden voor hebben


Es Ik 13 jul, 16:50

Post nl verdient genoeg aan de pakketten aangezien hun 13 euro rekenen voor een pakket plus de verzendkosten meeste pakketjes worden niet eens bezorgd waar blijven ze al te vaak meegemaakt dat mijn pakketje spoorloos is verdwenen


Gaat Je Niks Aan 13 jul, 16:02

PostNL is gewoon waardeloos, op de doos van Alternate.nl waar mijn laptop in zat, stond dat het breekbaar is, en meneer de bezorger smijt hem gewoon de bus uit en laat hem dan nog eens uit zijn handen vallen, voordat hij hem aan mij wou overhandigen... Denk het ook vriend, heb gelijk PostNL opgebeld en kreeg te horen dat ik mij niet moest aanstellen en het pakket gewoon in ontvangst moest nemen...
Stelletje flikkers zijn het gewoon, afschaffen die PostNL en gewoon alleen nog maar UPS of DHL hier in Nederland, die hebben een veel betere service!!


Eddy Bijster 13 jul, 14:05

Laat ze eerst maar zorgen dat het netjes word afgeleverd. Ipv voor de deur. Of in een boom, over een hek heen, door een raam enz enz. Smeiten met spullen van een ander, overgooien. laten ze daar maar eerst naar kijken.


Tjaja Weiss 13 jul, 14:04

Ik had een pakket uit het buiten land en het was netjes afgeleverd door post.nl 👍


Hans Graber 13 jul, 13:21

Klopt geen reet van, de hoge pietjes die dit bedenken beseffen niet hoe mensen in deze tijd rond komen!! Opgeflikkerd met al de extra dit extra datjes.. ga een keer iets exporteren naar de rest van de wereld zodat je als belasting en andere overheidsinstellingen niet van de mensen moet plukken die er hard voor werken! Weg met dit soort advertenties en zorg dat je als land zelf iets oplevert en niet je eigen bevolking kaal plukt!! Kutland dat het is


Hans Leeuwen 13 jul, 12:22

Tot nu toe vind ik DHL de beste bezorgservice hebben.
Pakketten uit buitenland altijd netjes bezorgt en hebben een draagbare pinautomaat.
UPS ook top en paar anderen.
Als ik PostNl moet beginnen is het alleen maar ellende ben totaal in 2 maanden tijd 4 pakketten kwijt geraakt. Op track and trance staat staat bezorgt maar geen briefje achtergelaten of wat dan ook.
Als je postnl belt doen ze heel makkelijk contacteer de verzender.
En verzender zegt op zijn tijd weer track and trace zegt is bezorgd ga naar PostNl..
Echt waarde loos. Totaal ben ik 250 euro kwijt aan niet geleverde pakketen dat volgens hun wel bezorgt is.
Heel raar ben 5 dagen per week aan het werk ben dan rond 17.30 thuis na die tijd bezorgen ze niet eens bij mij buurt.


maarten schapendonk 13 jul, 12:10

Een paar duppies invoerrechten. 13.95 administratie kosten?


Henk Spaan 13 jul, 12:07

Ik denk dat PostNL eens met de tijd mee moet. Laatst ontving ik een pakket vanuit USA met UPS, van deze zending moest ik invoerrechten betalen. Omdat de verzender mijn e-mailadres netjes bij de zending had toegevoegd, werd ik van de invoerrechten op de hoogte gesteld. Door op een link te klikken, kon ik de invoerrechten via Ideal/creditcard betaling voldoen. Dit allemaal toen het pakket onderweg was, deze is dus ook zonder vertraging netjes volgens de geplande leverdatum geleverd.
PS ik kon ook gewoon contant betalen aan de chauffeur. Ik geloof dat via creditcard ook mogelijk was.


Nostalaad Sijpestijn 13 jul, 10:41

Ach...waren er nog maar winkels...


Henk Looswerk 13 jul, 10:28

Ik werk toch door de weeks dus zal me een worst zijn.
Volgende probleem.


Karin Santing 13 jul, 10:01

Niet post.nl moet dit vermelden. Dit hoort de leverancier te melden, zij verkopen jou iets wat jij wil hebben, transparantie heet dat. En waar je die invoerrechten moet betalen is ook handig om erbij te vermelden. Post.nl is alleen maar de bezorger op dat moment.


jeffrey van helden 13 jul, 05:26

mensen moeten niet zeuren over aliexpress moeten ze maar al die spullen maar in nederland en europe verkopen probleem opgelost


P TT 13 jul, 02:07

PostNL wordt steeds gekker joh


Lisa Bos 13 jul, 01:58

Dat je pakketten waarvoor betaald miet worden bij een afhaalpunt moet ophalen vind ik helemaal geen probleem. Zolang ze maar een kaartje in de bus gooien zodat ik dat weet. Dat doen ze ook met pakketten waarvoor betaald moet worden uit Nederland dus zo vreemd is dat niet!!!


B Denotter 13 jul, 01:38

Je bent postbedrijf of niet . Dus geen gezeik en bezorgen die hap


Hanneke Haring 13 jul, 00:11

Ik heb nog nooit iets hoeven bijbetalen en toch worden vooral de kleine pakketjes steevast afgeleverd bij het afhaalpunt. Zijnde gehandicapt is dit niet echt service en kost mij dit heel veel inspanning en moeite ! Heeft niks met betalen te maken, is gewoon gemakzucht! Ik zou er heel veel voor over hebben om zelf mijn spulletjes in een winkel te kunnen kopen!


Melmak Melmakian 12 jul, 23:48

Heb zoveel besteld en alles is zonder extra kosten altijd keurig geleverd. Geklaag en onzin hier.


Marga de Groot-Klasen 12 jul, 23:39

Er worden ook pakjes niet bezorgd en daar is post no niet op aanspreekbaar ...de verkoper moet het onderzoek starten...daarnaast worden er ook ten onrechte invoerrechten gevraagd...pakjes die ruim onder de 22 euro zitten moet je ineens bijna 18 euro invoerrechten en administratiekosten...administratiekosten zijn dan 14 euro hoor...


H Bordewijk 12 jul, 19:05

Moet dat wel gebeuren m alle pakketten uit buitenland.


Murat O 12 jul, 18:52

PostNl is niet een van de beste maar wel goedkoopste heb heel wat pakjes bestelt via aliexpress waarvan 4 pakketje niet bezorgt is dan is ie bij afhaal punt en dan kom ik daar dan krijg je tehoren paket is voetcie kwijt hoe kan dat nou better is met legitimatiebewijs slecht service


Will Go 12 jul, 17:57

Gewoon betaallink mailen met invoerrechten en daarin ook meteen de echte verzendkosten doorbelasten en dan pas meenemen in bezorgronde. Ben erg benieuwd hoe aantrekkelijk de Ali-expressjes van deze wereld dan nog zijn. #levelplayingfield


Marloes Rechsteiner-Comperen 12 jul, 16:39

Als postnl nu eens haar bezorgers voorziet van veilige pinbetalings aperatuur dan was er geen probleem. Daarbij is het aan de ontvanger van het pakket zichzelf duidelijk over kosten te informeren bij bestellingen buiten het eu gebied. Postnl zou er wel goed aan doen een duidelijke melding op hun website te plaatsen dat alert maakt op deze mogelijke en verplichte kosten.


Pierre Loogman 12 jul, 16:27

In de huidige tijd met alle overvallen en berovingen is het heel verstandig dat ze geen geld transacties langs de weg laten plaats vinden, goede beslissing !


jan janssen 12 jul, 16:17

Dit heeft totaal niet met netjes handelen te maken , alleen maar met geld


champ best 12 jul, 12:42

Correct bedrijf dat probeert netjes te handelen, kunnen andere bezorgdiensten nog wat van leren!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!