Sligro Food Group boekte in de eerste zes maanden flink minder winst. Het economisch klimaat in Nederland en België is behoorlijk afgekoeld, stelt de horecagroothandel. De kosten stegen ook.
"De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling", zegt directievoorzitter Koen Slippens. "In Nederland zagen we nog een kleine plus in de markt. Die is vooral prijsgedreven. In België is sprake van een krimpende markt. De kosten van logistiek, energie en personeel lieten een behoorlijke stijging zien."
De winst kwam uit op dertien miljoen euro, waar die in dezelfde periode vorig jaar uitkwam op 25 miljoen. Sligro, dat supermarktketen Emté van de hand deed, zag het bedrijfsresultaat uit voort te zetten bedrijfsactiviteiten met dertien miljoen dalen naar achttien miljoen euro.
Voor de rest van het jaar verwacht Sligro dat de markt vlak blijft. De groothandel denkt last te houden van een 'guur klimaat'. Sligro verwacht wel lagere kosten door de integratie van de van Heineken overgenomen groothandelsactiviteiten.
ah oostenbrugge 18 jul, 18:15
Ron Nota 18 jul, 12:47
Charles Paape 18 jul, 12:33