Consumentenvertrouwen- en consumptie stijgen opnieuw

Consumentenvertrouwen- en consumptie stijgen opnieuw

Het consumentenvertrouwen groeit voor de tweede keer op rij. Het vertrouwen komt deze maand uit op twee, terwijl dat vorige maand nog nul was. In mei lag het vertrouwen nog op min drie. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Met twee ligt het consumentenvertrouwen in juli boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min vier). Vooral het oordeel over het economisch klimaat is verbeterd. Deze maand komt de deelindicator op dit gebied uit op zes, terwijl dat vorige maand nog op twee lag. Ook de koopbereidheid van consumenten laat een lichte stijging zien. De deelindicator staat nu op min één tegenover min twee in juni. Consumenten vinden bovendien de tijd voor het doen van grote aankopen wat gunstiger. 

In mei hebben consumenten 2,4 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand het jaar ervoor. Daarmee is de groei hoger dan in de afgelopen drie maanden. Consumenten hebben opnieuw meer geld besteed aan huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Opvallend is dat er 6,1 procent meer werd uitgegeven aan duurzame producten. Het CBS verwacht dat de omstandigheden voor consumptie in juli minder gunstig zullen zijn dan in mei.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends