Winkelier interieurzaak moet klantgedreven worden
Gepubliceerd op 29 oktober 2004 om 00:00
Op het eerste nationale interieurcongres draaide alles om het optimaal bedienen van de consument en het hoofd bieden aan de concurrentie. Rode draad was dat de winkel vanuit de vraag van de klant en de eigen passie voor het vak vorm moet krijgen en niet gestuurd moet worden door het aanbod. Het congres werd door ruim 200 detaillisten, leveranciers en andere professionals bezocht en leverde voor winkeliers een aantal nuttige tips op. ING`er Niels Dijkman benadrukte de noodzaak van segmentatie en klantgedrevenheid. Als voorbeeld van een winkelketen die vanuit de vraag vanuit de klant gedreven wordt noemde hij Ikea. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld stootbumpertjes voor om de tafelhoeken, die voorkomen dat kinderen al te hard hun hoofd stoten. `Moeders hebben een probleem en Ikea komt met de oplossing. Ook voor u geldt; verzorg oplossingen voor klanten. Een klant wil immers geen rol tapijt, hij wil een fraai beklede vloer in zijn zitkamer`, zo hield Dijkman de winkeliers voor. De ING-man verwacht de komende vijf jaar het volgende: schaalvergroting, centralisatie aan de achterkant, meer macht voor professionele retailers, merken winnen aan belang en ondernemers die niet aan wensen van de klant voldoen vallen af.
Reacties 0