'Meer consumenten moeten oude elektronicaproducten op juiste plek inleveren'

'Meer consumenten moeten oude elektronicaproducten op juiste plek inleveren'

Het inzamelpercentage van elektronische apparaten bij producenten is gedaald van 54 procent in 2017 naar 49 procent afgelopen jaar. Die daling is vooral te wijten aan het feit dat Nederlandse consumenten dertien procent meer producten in deze categorie zijn gaan kopen. Dat stelt producentorganisatie NVMP.

Jan Kamminga, voorzitter van NVMP, stelt dat huishoudens zitten op een onzichtbare afvalberg van elektronische apparaten en dat kan volgens hem tot grote problemen leiden. "Die apparaten worden bij het gewone afval gedaan, of aan straat gezet", zegt hij tegenover het AD. "Dat leidt tot zwerfafval, illegale verwerking of bijvoorbeeld export naar Afrika van ons elektronisch afval.”

De Europese wetgeving verplicht producenten volgend jaar om 65 procent van het gewicht dat zij aan elektronicaproducten verkochten te recyclen. Doen zij dat niet, dan lopen ze kans op een boete. De laatste metingen lieten zien dat het recyclepercentage dit jaar van 55 naar 49 procent. Producenten kunnen hier volgens Kamminga weinig aan doen. "Er worden nu veel meer nieuwe spullen gekocht door consumenten. En de oude spullen doen het nog vaak, dus die worden nog niet weggegooid.”

Producenten, Rijkswaterstaat, gemeenten, winkeliers en thuiswinkelorganisaties willen de bewustwording voor het op de juiste plek inleveren van elektronicaproducten bij consumenten vergroten. Om dat voor elkaar te krijgen, starten zij in oktober de Nationale Recycle Week. Naast de boete die producenten boven het hoofd hangt, noemen zij onder meer het belang van het hergebruiken van kostbare grondstoffen in apparaten als reden voor bewustwording. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!