Funcional food zoals margarine die cholesterolverlagend is en yoghurtproducten verrijkt met vitaminen is steeds meer in opkomst. Zoals Anders Moberg het pakkend wist te verwoorden: healthfood en wellness is dé trend van de nieuwe eeuw.
De trend van het verrijken van ons dagelijkse voeding is al lang geleden ingezet. Zo werd op verzoek van de overheid vitamine A en D toegevoegd aan margarine en werd jodium in broodzout verplicht gesteld. Een aantal jaren werd zelfs fluor aan ons drinkwater toegevoegd. Nu nemen de voedingsfabrikanten deze trend serieus en zijn ze continue op zoek naar manieren om ons dagelijks leven gezonder te maken.
Functional food vindt gretig aftrek bij met name koopkrachtigen van middelbare leeftijd. “55-plussers zijn geïnteresseerd in de kwaliteit van het leven. Dat zijn de mensen die dit soort producten kopen”, zegt Jan Steijns, manager Nutrition Affair bij Campina. Voorlopig stopt Campina de meeste energie in producten tegen overgewicht. “Wetenschappers houden zich nu bezig met ververbranders als groene thee en een bepaald stofje in rode pepers. Of via sensorische verzadiging, waarbij signalen de hersenen bereiken terwijl je het voedsel nog verwerkt in de mond”, zegt Steijns.
Functional food in opkomst
Gepubliceerd op 30 januari 2006 om 00:00
Reacties 0