Het Museum voor Communicatie heeft een expositie over de verleiding, ingericht als een winkel. Onder de titel ‘het warenhuis der verleiding’ gaat het museum op een speelse manier in op de overeenkomsten tussen de winkel- en museumvloer. “Natuurlijk pretenderen we niet dat deze expositie echt een winkel is, maar we zijn wel afgestapt van de traditionele museale presentatie”, zegt projectleider Nancy Hoving van het Museum voor Communicatie.
Bij het binnentreden van de eerste zaal zegt een digitale stem ‘Je kunt rondkijken en jezelf oriënteren, maar probeer ook gerust dingen uit’. In de zaal zelf staan paspoppen en kledingrekken, maar ook computers die je adviseren over je uiterlijk. Ook is er plek voor reclame-uitingen. Op grote schermen wordt reclame vertoond van Axe en Etos en de volle vrouwen van Dove zijn levensgroot tegen de muur geplakt.
“Verleiding op de winkelvloer blijft cruciaal. De keuze voor de consument is alleen maar groter geworden en daarmee ook de voorwaarde om het verleiden te beheersen. Een korte flirt kan ieder merk voor elkaar krijgen (lage prijzen, diepe promoties), maar een lange relatie is een kunst en gaat verder dan op korte termijn een consument ‘vol zetten’”, zegt Dove’s marketingmanager Marchien van Hulst weten.
De kunst van het verleiden
Gepubliceerd op 30 januari 2006 om 00:00
Reacties 0