Als producent kun je heel ver gaan om klanten zelf hun producten te laten samenstellen. Toch blijkt dat deze keuzemogelijkheden niet altijd positief uitpakken. “Een mogelijke valkuil is dat de klant door de vele keuzemogelijkheden overdonderd wordt en er niet in slaagt zelf het product samen te stellen dat hij had voorgesteld”, zegt Benedict Dellaert, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Maastricht.
Dellaert zegt dat consumenten die het keuzeproces ingewikkeld vinden, eerder afhaken. “Consumenten die deskundig zijn en kennis hebben van het product, hebben vaak meer waardering voor de keuzemogelijkheden en zijn minder gevoelig voor complexiteit”.
Een ander risico aan ‘custom made’ producten is dat de voorkeur biologisch of sociaal-cultureel bepaald is. Of dat producten gebruikt worden door verschillende mensen, in bijvoorbeeld hetzelfde gezin. Deze situaties lenen zich een stuk minder voor maatproducten.
Om mensen niet te overdonderen door de hoeveelheid aan mogelijkheden is het verstandig niet alle denkbare extremen aan te bieden. Daarbij kan het beter zijn om bepaalde accenten te leggen op artikelen of aspecten die populair zijn. “Het is dus beter niet het gehele spectrum aan te bieden, maar alleen die opties waar de meeste mensen mee geholpen zijn”.
Kunnen consumenten kiezen?
Gepubliceerd op 30 januari 2006 om 00:00
Reacties 0