'Bol.com scoort hoog bij Nederlandse consument, Amazon niet'

'Bol.com scoort hoog bij Nederlandse consument, Amazon niet'

Bol.com is de populairste marktplaats onder Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van marktplaatsspecialist Maze-One in samenwerking met onderzoeksbureau MeMo2 bleek dat 67 procent van de consumenten bol.com boven andere online marktplaatsen kiest. Coolblue staat met 39 procent op een tweede plaats.

Voor het onderzoek werden de platformen Coolblue, bol.com, Amazon, AliExpress en Wish onder de loep genomen. Dat twee derde van ondervraagden voor bol.com kiest, komt volgens het onderzoek door de grote bekendheid van het platform en door het vertrouwen dat zij in bol.com hebben als het gaat om de bezorging van een bestelling. Bij Coolblue ligt de bekendheid en het vertrouwen wat lager.

Amazon is het minst bekend en populair bij Nederlandse consumenten. Zij vinden het platform over het algemeen te duur. Opvallend, stelt het onderzoek, omdat verschillende onderzoeken uitwijzen dat de prijzen op het Amerikaanse platform gemiddeld lager liggen. Met name in de categorieën persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten. 

De perceptie van hoge prijzen bij Amazon komt mogelijk doordat er geen officiële Nederlandse website is en aankopen gedaan moeten worden via de Duitse variant Amazon.de. Verder zien de ondervraagden AliExpress als de goedkoopste aanbieder.
 

Reacties

Sinds wanneer is coolblue een platform?

Geplaatst door Maurice vos op 3 september 2019 om 16:09

Ik wist niet dat coolblue een marktplaats was?

Geplaatst door Marijn Tijhuis op 4 september 2019 om 10:24

Laatste nieuws









RetailTrends