Pearle-moeder definitief overgenomen door eigenaar Ray-Ban

Pearle-moeder definitief overgenomen door eigenaar Ray-Ban

Optiekreus EssilorLuxottica is de nieuwe eigenaar van brillenketens Pearle en EyeWish. Het Franse concern neemt een belang van 76,72 procent van de aandelen van moederbedrijf GrandVision.

EssilorLuxottica neemt de aandelen over van investeringsmaatschappij HAL. De verkoopprijs bedraagt 28 euro per aandeel, wat neerkomt op een totaal van zeven miljard euro. Het afronden van de transactie neemt naar verwachting één tot twee jaar in beslag. GrandVision laat weten achter de deal te staan.

Zodra de transactie is afgerond, brengt EssilorLuxottica een bod uit op alle resterende aandelen, zodat het volledig eigenaar wordt van GrandVision. Het bedrijf achter merken als Ray-Ban en Sunglass Hut krijgt er door de deal ruim 7200 brillenwinkels in 44 landen bij, goed voor een jaaromzet van 3,7 miljard euro.

GrandVision-ceo Stephan Borchert beschouwt de overname door de Fransen als een erkenning van ‘de succesvolle strategie’ en het ‘state-of-the-art retailplatform’ van het Nederlandse optiekconcern. Met de samensmelting ontstaat volgens hem een wereldwijd optiekbedrijf dat ideaal gepositioneerd is om in te spelen op veranderende klantbehoeften.

GrandVision maakte twee weken terug al bekend in onderhandeling te zijn met EssilorLuxottica. Het betekent een verdere consolidatie in de brillenmarkt, twee jaar nadat reuzen Essilor en Luxottica de krachten bundelden.

GrandVision laat verder weten dat de omzet in het eerste halfjaar met 7,3 procent is gegroeid tot bijna twee miljard euro. De organische groei kwam uit op 4,8 procent, terwijl overnames 2,5 procent bijdroegen. De nettowinst kwam uit op 72 miljoen euro, bijna 38 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal winkels nam toe van 7002 tot 7265.


 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends