Elektronische labels zijn toekomst van de detailhandel
Gepubliceerd op 29 oktober 2004 om 00:00
Radio Frequency Identification (RFID) gaat het helemaal maken in de detailhandel, zo denken de experts. Bij RFID worden producten voorzien van een elektronisch label, waardoor ondernemers de consument van veel persoonlijke aanbiedingen kunnen voorzien. Ook biedt RFID aanzienlijke mogelijkheden voor beveiliging, een-op-eenmarketing en voorraadbeheer. In de experimentele supermarkt Extra Future Store in het Duitse Rheinberg zijn RFID-labels al ingevoerd. Producten in deze supermarkt hoeven niet meer langs de kassa en worden automatisch afgerekend bij het verlaten van de supermarkt. Kenners beweren dat het massaal invoeren van RFID in Nederlandse supermarkten slechts een kwestie van tijd is. Cor Molenaar, hoogleraar innovatieve marketing en voorzitter van het RFID Platform Nederland, verwacht in 2008 de grote doorbraak van deze technologie. In eerste instantie verwacht Molenaar dat alleen de duurdere producten van RFID-labels voorzien zullen worden. In 2010 verwacht de hoogleraar veel algemene toepassingen van RFID-tags. Op dit moment voeren Schiphol en Schuitema/C1000 al experimenten uit met RFID.
Reacties 0