Laurus verkoopt Edah en Konmar Superstores

Laurus verkoopt de winkelformules Edah en Konmar Superstores. De vernieuwing van Edah en Konmar zorgt weliswaar voor forse omzetstijgingen, maar levert voor Laurus door de onverminderde margedruk onvoldoende rendement op. Laurus laat weten zich op de winkelformule Super de Boer te gaan concentreren. Hiermee krijgt Laurus de mogelijkheid de organisatie geheel te richten op het krachtig en slagvaardig optreden in de markt van deze formule.

Kernprobleem van de Laurus-formules is de relatief lage omzet per vierkante meter. De eerdere investeringen hebben wel resultaat geboekt: De eerste drie Lekker & Laag Superstores wisten in de afgelopen periode een omzetplus van circa 45 procent te realiseren. De winkels trokken 33 procent meer klanten en de gemiddelde besteding per klant ging met circa 10 procent omhoog. Een zelfde beeld, zij het op een lager niveau, laten de Edah Lekker & Laag-winkels zien. Toch zijn deze positieve resultaten niet voldoende om de onverminderde margedruk als gevolg van de economische omstandigheden en de prijzenoorlog te compenseren. De aanhoudende druk op omzet en resultaten heeft de financiële armslag verder beperkt. Dit maakt het onmogelijk de investeringen in de vernieuwing van de Edah- en Konmar-formules voort te zetten.

Het aantal supermarktmedewerkers bij Edah bedroeg eind 2005 2.756 FTE’s (7.740 medewerkers). De directe overhead van de formule bedraagt 95 FTE’s. Het aantal supermarktmedewerkers bij Konmar/Lekker & Laag Superstores bedroeg eind 2005 1.651 FTE’s (4.237 medewerkers). De directe overhead van de formule bedraagt 50 FTE’s. De verkoop brengt met zich mee dat in de ondersteunende ‘shared services’ en op de kantoren naar verwachting circa 290 FTE’s aan arbeidsplaatsen zullen vervallen.

Super de Boer
Super de Boer is de meest kansrijke formule van Laurus. Met de concentratie van de activiteiten op de winkelformule Super de Boer krijgt Laurus de mogelijkheid de organisatie geheel te richten op het krachtig en slagvaardig optreden in de markt van deze formule. In 2006 wordt voor 36 miljoen euro geïnvesteerd in Super de Boer. De operatie ‘Refresh’, die onder meer is gericht op een ingrijpende verfrissing van het winkelbeeld, zal in 2006 worden voltooid. Sinds enige maanden wordt gewerkt aan de volgende generatie van Refresh. Het omzetaandeel in de versgroepen van Super de Boer stijgt en het huismerk maakt zowel kwalitatief als kwantitatief een sterke expansie door.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!