Apeldoornse bakkersketen vraagt faillissement aan

Apeldoornse bakkersketen vraagt faillissement aan

De van oorsprong Apeldoornse Bakkerij van der Wal Jolink heeft faillissement aangevraagd. De bakkerij heeft dertien winkels in Nederland, waarvan zes in Apeldoorn, maar ook in Elst, Gendt, Lent en Deventer zijn er winkels van de keten te vinden. 

Oorzaak van het faillissement is het gebrek aan geld en hoge schulden, laat directeur Peter van der Wal aan De Stentor weten. De schulden zijn vooral veroorzaakt door vier winkels waar geld bij moest, vertelt de directeur. Naast hoge schulden noemt Van der Wal ook de afname in broodconsumptie als een van de oorzaken. "Dertig jaar geleden aten Nederlaners nog 63 kilo brood per persoon per jaar. Nu is dat gedaald naar 49 kilo. Een flinke afname dus."

De bakkerij heeft in totaal zeventig mensen in dienst. Wat er met deze banen gaat gebeuren, is onduidelijk. De verwachting is dat het faillissement dinsdag door de rechtbank in Zutphen wordt uitgesproken. 

Reacties 9


W Vink 12 aug, 13:34

Tjonge, wat kan deze directeur een zielig klets verhaal ophangen over de broodconsumptie in Nederland. Om dat als reden voor zijn faillissement op te geven is natuurlijk te gek voor woorden. Meneer de directeur heeft gewoon 4 winkels geopend op domme plekken terwijl hij al geen geld tot zijn beschikking had, dus moest lenen. Tja, dan ga je simpelweg failliet. Gewoon een kwestie van mismanagement.


Reinder Koornstra 12 aug, 14:34

Ik had precies hetzelfde idee. Nu eens niet de ‘uitdagende marktomstandigheden’, maar de totale broodmarkt. Alsof dát voor zijn 13 winkels wat zou uitmaken! Hij is naïef in winkels gestapt op basis van prachtige borrelverhalen!


S S 12 aug, 17:32

Ik denk niet dat mensen minder brood eten alleen willen ze er geen€ 2.30 per brood voor betalen als het elders nog geen €1,00 kost. Zeker met een gezin loopt dat aardig in de kosten.


Rob Bakker 12 aug, 18:06

Eens...


Bertil Koop 12 aug, 21:00

Dit bedrijf is hopeloos gepositioneerd. Het bakt niet in of rond het verkooppunt maar elders op een anonieme lokatie. Klanten willen geen diepvriesbrood, maar moderne producten als zuurdesem, biologisch, etc.en hygiëne... Niet een open bak met broodjes waar iedereen in zit te graaien... Al 55 x aangegeven. De verkooppunten zaten soms om 14.00 uur al zonder een goed en onderscheidend assortiment....slechte visie, slecht management.....verdient in huidige opzet geen doorstart.


Eddy Mulder 12 aug, 21:30

Na al die negatieve reacties van mensen die het denken beter te weten wil ik wel zeggen dat het brood heerlijk is.


John van de Vlag 13 aug, 14:09

De beste stuurlui staan aan wal


Hennie Gans 13 aug, 17:10

Denk vooral even aan de personeelsleden die de dupe zijn door een paar idioten die denken een bedrijf te kunnen leiden.


Kor Flokstra 13 aug, 20:22

Ik sluit mij aan bij dhr v/d Vlag, die heeft zelf zakelijke ervaring. Kijk maar eens wat een mooie jarenlange geschiedenis achter deze bakkerij zit en dat is niet omdat het brood slecht is de Of uit diepvries komt maar om altijd een goed brood te bakken en daarmee een goede naam is opgebouwd. Toen ik 6 jaar was, en dat is 57 jaar geleden, bestond deze bakkerij al en had het een goede naam.Jammer voor dit bedrijf en personeel die waarschijnlijk verdwijnen gaat. Sterkte gewenst aan alle betrokkenen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!