'Meer geld op tafel voordat Hudson's Bay van de beurs gaat'

'Meer geld op tafel voordat Hudson's Bay van de beurs gaat'

Catalyst Capital Group koopt zich in bij Hudson's Bay Company voor tien procent. De investeerder heeft 187 miljoen Canadese dollar voor het belang betaald. Dat is omgerekend 127 miljoen euro. 

Met Catalyst Capital Group als nieuwe geldschieter willen aandeelhouders het voorstel van voorzitter Richard Baker om het bedrijf van de beurs te halen, belemmeren. Investeerder Jonathan Litt vindt namelijk dat Baker meer moet betalen. Catalyst Capital Group is het eens met Litt en heeft daarom meer betaald per aandeel dan Baker wil betalen. Baker beschikt over 58 procent van de aandelen. 

In Europa heeft de Oostenrijkse investeerder Signa alle winkels in handen, behalve die in Nederland. Deze blijven in handen van Hudson's Bay. Bovendien is er een financieel adviseur ingehuurd om de opties verder te bekijken, omdat de winkels niet naar verwachting presteren. Het is mogelijk dat daarbij filialen gaan sluiten.

Reacties 3


Jeroen F. 21 aug, 21:37

Het probleem is ook (of misschien juist) dat de formule één-op-één zo uit Canada overgenomen is voor de Nederlandse warenhuizen. En dát werkt niet. Nederland is immers geen Canada. Een Nederlander zal heel andere koopbehoeften hebben dan een Canadees. En zelfs binnen Nederland zijn er (grote) verschillen. Een Twentenaar of Limburger is géén Randstedeling. Een warenhuisformule moet dan ook aangepast zijn aan het land waar ze zitten. En de filialen moeten aangepast zijn aan de lokale behoeften. Want wat bijv. het Haags of Amsterdams kooppubliek wil kopen kan wezenlijk verschillen met bijv. het kooppubliek in Enschede of Maastricht. Ik ken de Hudson's Bay in Den Haag en in Enschede. En heb hier niet de indruk dat de formule is aangepast aan de lokale behoeften. Filiaal Enschede is m.i. qua assortiment hetzelfde als Den Haag, zo is mijn indruk. Hudson's Bay zal dan drastisch het roer moet omgooien. En m.i. wel per direct. Anders vrees ik dat het voor vele filialen (of in het ergste geval de hele keten) over en uit is.


Reinder Koornstra 20 aug, 17:00

Het probleem is natuurlijk of filialen het financieel beter of slechter doen. Het probleem is dat de formule niet aanslaat bij het Europese publiek, en de directie halsstarrig daarmee doorgaat!


T J 20 aug, 16:42

Einde verhaal voor Hudson’s Bay?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!