'Kledingwinkels op A-locaties groeien het hardst'

'Kledingwinkels op A-locaties groeien het hardst'

De zichtbaarheid van moderetailers, zowel in de winkelstraat als online, is bepalend voor hun omzetgroei. Kledingwinkels die zich op zichtbare en drukke locaties bevinden en via hun website veel omzet genereren, zagen de omzet vorig jaar gezamenlijk het snelst toenemen, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Locatus. Voor winkels op minder prominente locaties geldt het tegendeel.

Het onderzoek meldt grote verschillen. Vorig jaar is 44 procent van de totale omzet behaald door kledingwinkels op A-locaties, terwijl maar 21 procent van de winkels en vijftien procent van de winkelmeters zich daar bevinden. Dat betekent dat de omzet van een kledingwinkel op zo’n locatie gemiddeld drie keer zo hoog is als van een kledingwinkel erbuiten. Winkels op meer risicovolle locaties, zagen de groei stagneren.

Daarnaast blijkt dat een sterke online positionering bijdraagt aan een hogere omzetgroei. De kledingbranche groeide vorig jaar met twee procent. Maar zonder de inkomsten van online was de totale omzet mogelijk met vijf procent gekrompen, zo meldt het onderzoek. Daarnaast stelt ABN AMRO dat kledingwinkeliers die minder dan tien procent van hun omzet uit online halen, een omzetdaling van vijf procent zagen.
 

Reacties

Weer zo'n nietszeggend onderzoek vol met online cijfers die een verkeerde voorstelling van de werkelijke resultaten geven. Er zijn in Nederland geen 3 winkels te vinden die online geld verdienen. Je kunt natuurlijk online best wel omzet kopen. Maar retouren en kosten zorgen bijna altijd voor een zinkend schip. Ik durf te beweren dat winkels die gelijk blijven qua omzet maar dat offline doen, het qua uiteindelijk resultaat beter doen dan winkels die hun stijging aan online omzet hebben te danken.

Geplaatst door jeroen winkelier op 20 augustus 2019 om 11:27

Laatste nieuws









RetailTrends