Prijs A-merken stijgt harder dan van huismerken

Prijs A-merken stijgt harder dan van huismerken

Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond meldt dat gemiddelde prijsstijgingen van twintig procent of meer geen uitzondering zijn. Zo steeg de prijs van erwtensoep uit blik van Unox met dertig procent en bakboter van Blue Band met 48 procent. Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten onder meer duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten als redenen voor de verhoogde prijzen.

Volgens de Consumentenbond kunnen consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken ruim veertig procent besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een boodschappenkar gevuld met negentig dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro, tegenover 105 euro voor een kar met soortgelijke huismerkproducten.

Opvallend is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Deze zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken. Uit het onderzoek bleek dat Jumbo en Hoogvliet de laagste prijs voor A-merken hanteren: zij zijn gemiddeld vijf procent goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst als het om huismerken gaat, zo’n vijftien procent.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends