Foodomzet pompwinkels neemt flink af

De omzet van de tankstationwinkels nam ook in het tweede kwartaal van 2004 flink af. Vooral tabak werd minder van de hand gedaan. De categorieen pepermunt, gekoelde vruchtensappen en gekleurde drop werden juist meer verkocht. Dat blijkt uit gegevens van Information Resources (IRI). De omzet in het tweede kwartaal van 2004 nam met 9% af ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. De verkoop van softdrinks daalde met maar liefst 16%. Dit werd veroorzaakt door de matige zomer (de verkoop van ijs daalde ook flink) en de gestegen verkoop van gekoelde vruchtensappen (+27%). De verkoop van mineraalwater nam met 19% af. Het meest verkochte product was Red Bull, gevolgd door pepermunt en gekleurde drop. De omzet van non-food exclusief tabak groeide wel. Vooral lectuur (grootste speler De Telegraaf) wordt gestaag meer verkocht bij de pompwinkels. Ook de mannenbladen blijven populair. Ongeveer 61% van de totale verkoop van deze bladen in Nederland vindt bij de pompwinkel plaats. Softdrinks heeft nog steeds het grootste omzetaandeel in het benzinekanaal (6,9%), gevolgd door kant-en-klare maaltijden (3,8%), chocolade (3,1%), ijs (2,3%), tijdschriften (1,6%), kauwgum (1,2%) en tabak.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!