Foodomzet pompwinkels neemt flink af
Gepubliceerd op 29 oktober 2004 om 00:00
De omzet van de tankstationwinkels nam ook in het tweede kwartaal van 2004 flink af. Vooral tabak werd minder van de hand gedaan. De categorieen pepermunt, gekoelde vruchtensappen en gekleurde drop werden juist meer verkocht. Dat blijkt uit gegevens van Information Resources (IRI). De omzet in het tweede kwartaal van 2004 nam met 9% af ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. De verkoop van softdrinks daalde met maar liefst 16%. Dit werd veroorzaakt door de matige zomer (de verkoop van ijs daalde ook flink) en de gestegen verkoop van gekoelde vruchtensappen (+27%). De verkoop van mineraalwater nam met 19% af. Het meest verkochte product was Red Bull, gevolgd door pepermunt en gekleurde drop. De omzet van non-food exclusief tabak groeide wel. Vooral lectuur (grootste speler De Telegraaf) wordt gestaag meer verkocht bij de pompwinkels. Ook de mannenbladen blijven populair. Ongeveer 61% van de totale verkoop van deze bladen in Nederland vindt bij de pompwinkel plaats. Softdrinks heeft nog steeds het grootste omzetaandeel in het benzinekanaal (6,9%), gevolgd door kant-en-klare maaltijden (3,8%), chocolade (3,1%), ijs (2,3%), tijdschriften (1,6%), kauwgum (1,2%) en tabak.
Reacties 0