De Nederlandse detailhandelsomzet was in het tweede kwartaal van 2019 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume groeide met 2,4 procent, meldt het CBS.
Winkels in de non-foodsector noteerden in het tweede kwartaal van dit jaar een plus van 2,4 procent. Meubel-, doe-het-zelf en keukenwinkels zagen hun omzet het sterkst oplopen. Winkels in consumentenelektronica zetten 3,8 procent meer om. Schoenen- en kledingwinkels zagen hun omzet juist met 2,9 en 0,7 procent teruglopen. Bij winkels in de speelgoedbranche was met 18,3 procent de sterkste daling zichtbaar.
De foodsector liet in het tweede kwartaal van 2019 een plus van 0,2 procent zien. De omzetontwikkeling werd gedrukt door een lager volume van 0,8 procent. Supermarkten zagen hun omzet met 0,5 procent toenemen, terwijl het volume met 0,4 procent afnam. De omzet van foodspeciaalzaken, zoals slagerijen en slijterijen, lag 2,4 procent lager, terwijl hun volume 3,0 procent lager lag.
De onlineverkopen namen in het tweede kwartaal opnieuw sterker toe dan de winkelverkopen. De omzet lag 18,2 procent hoger dan een jaar eerder. De grootste groei was zichtbaar bij multi-channelers, waar 23,3 procent meer is omgezet. Pure webwinkels boekten een omzetgroei van 14,7 procent.
Reacties 0