Bol.com blijft met een consumentenomzet van 1,64 miljard euro in Nederland de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue bezet opnieuw de tweede plaats, op ruime afstand gevolgd door Albert Heijn. Het is voor het eerst dat een supermarktketen in de top drie belandt.
Supermarkten zijn sowieso bezig met een opmars. Jumbo stijgt naar de achtste plaats en Pinic neemt de elfde positie in. De Twinkle100 wordt samengesteld op basis van de omzetten van 2018 exclusief btw en retouren.
Bol.com loopt uit op de concurrentie. De omzetgroei is vooral te danken aan de verkopen van zakelijke partners. Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout van Twinkle zegt dat tienduizenden handelaren bol.com gebruiken als verkoopplatform. "Zonder hun omzetbijdrage was de lijstaanvoerder Coolblue amper voorgebleven."
Top tien grootste online retailers in Nederland (naar omzet):
1. |
|
bol.com |
1,64 miljard euro |
2. |
|
Coolblue |
1 miljard euro |
3. |
|
Albert Heijn |
565 miljoen euro |
4. |
|
Zalando |
550 miljoen euro |
5. |
|
wehkamp |
530 miljoen euro |
6. |
|
Amazon |
350 miljoen euro |
7. |
|
The Learning Network |
268 miljoen euro |
8. |
|
Jumbo |
265 miljoen euro |
9. |
|
MediaMarkt |
220 miljoen euro |
10. |
|
H&M |
215 miljoen euro |
Mylene Jacqueline van den Boogaart 20 sep, 14:16