Zes vragen aan de Zweedse bezorgdienst Budbee

De Zweedse bezorgdienst Budbee heeft zijn entree gemaakt in Nederland. Het in 2016 opgerichte bedrijf bezorgt internetaankopen bij de mensen thuis en wil hier marktleider worden. We spraken met Jørgen Höppener, general manager Nederland.

De Zweedse bezorgdienst Budbee heeft zijn entree gemaakt in Nederland. Het in 2016 opgerichte bedrijf bezorgt internetaankopen bij de mensen thuis en is naar eigen zeggen marktleider in Zweden, Denemarken en Finland. Die positie wil Budbee ook hier bereiken. Zes vragen aan Jørgen Höppener, general manager Nederland.

1. Wat is Budbee voor een bedrijf?
"Budbee is een tech start-up in de last-mile delivery met de grote ambitie om de wereld van de e-commerce te veranderen en zo dus ook het dagelijks leven van mensen. Omdat tijd de valuta van de toekomst is, is het ons doel om consumenten de tijd te geven om te doen wat zij zelf willen, in plaats van wachten tot hun pakketje aankomt of ergens op te halen. Daarom leveren wij met onze technologische innovaties een last-mile dienst die voorspelbaar is, effectief communiceert met de consument én aangepast kan worden aan het schema van een druk en stressvol leven. Vandaag de dag zijn onze diensten beschikbaar voor ongeveer 25 miljoen mensen in Zweden, Denemarken, Finland - en nu ook in Nederland."

2. Jullie hebben 2 september het eerste pakketje in Nederland bezorgd. Hoeveel klanten hebben jullie inmiddels en kun je enkele voorbeelden noemen?
"Vanuit het Scandinavische succes hebben we vele klanten. Veel van onze Scandinavische klanten hebben al grote volumes in Nederland en we werken er hard aan om hen ook binnenkort in Nederland live te hebben. Een selectie van klanten waarmee we in Nederland in dit vroege stadium werken is Desenio, Nordic-Nest en Babyshop. Ondertussen voeren we gesprekken met lokale partijen, zowel groot als klein."

3. En H&M, dat investeerde in Budbee?
"H&M is een klant en we bezorgen voor hen in Scandinavië. We werken er hard aan om dat ook in Nederland mogelijk te maken."

4. Wat onderscheidt jullie van andere bezorgdiensten?
"Een écht blije consument. Wat ons onderscheidt is een hele sterke focus op de eindgebruiker (lees: de mensen thuis). De consument is altijd onze topprioriteit en die weet dat wij samen met de e-retailers een prachtige online winkelervaring kunnen creëren. Wij zijn eigenlijk een tech bedrijf. Dankzij optimalisatie en machine learning zijn we in staat om een bezorging van hoge kwaliteit tegen een lage prijs te bieden. We bezorgen alleen in de avond als de mensen thuis zijn. Hierbij bieden we de consument een bezorgervaring op hun voorwaarden (zowel tijdstip als manier van bezorgen); met transparantie in het proces, een exact bezorgmoment, live map-tracking van de bezorger en een klantenservice die overdag en 's avonds direct bereikbaar is. We zien dat dit direct voelbare voordelen voor e-commercebedrijven oplevert, zoals hogere orderwaardes, hogere repurchase rates en minder klantenserviceverzoeken."

5. Hoeveel bezorgers hebben jullie inmiddels en zijn die bij jullie in dienst?
"Buiten de honderden bezorgers in Scandinavië, hebben we nu in Nederland een landelijk dekkend netwerk opgebouwd van twintig tot vijftig bezorgers, afhankelijk van ons dagvolume. In dit stadium werken we samen met ervaren last-mile partners waar we mee kunnen groeien en die snel kunnen schalen. Momenteel zijn we daarnaast ook bezig een eigen pool van bezorgers op te bouwen. We groeien hard, dus we zoeken altijd goede en enthousiaste bezorgers."

6. Jullie willen marktleider worden in Nederland, maar je omschrijft de Nederlandse markt als een harde noot om te kraken. Wat is hier zo lastig?
"De Nederlandse e-commercemarkt is een van de meest ontwikkelde markten in Europa. Er zijn in 2018 zo'n 351 miljoen pakketten binnen Nederland verstuurd. Daarnaast zijn er veel gerespecteerde spelers met grote marktaandelen en veel schaal. Dat maakt hen efficiënt. Na onszelf te hebben bewezen in Scandinavië, geloven we dat we met onze focus op de consument en geholpen door onze technologische oplossingen ook in Nederland succesvol zullen zijn."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen