Omzet IKEA voor het eerst boven veertig miljard

Omzet IKEA voor het eerst boven veertig miljard

De jaaromzet van het Zweedse woonwarenhuis IKEA is voor het eerst boven de veertig miljard uitgekomen. De omzet was goed voor een bedrag van 41,3 miljard euro, wat een stijging van 6,5 procent betekent. Het fiscale jaar liep tot 31 augustus.

Vooral online werden meer IKEA-producten verkocht. Het gaat daarbij om een stijging van 43 procent. E-commerce is nu goed voor zeven procent van de totale verkopen. Wereldwijd werken er 211 duizend mensen voor het woonwarenhuis. Het aantal winkels steeg met twaalf tot 433, verdeeld over ruim vijftig landen. In Nederland heeft IKEA dertien vestigingen. 

Er werden onder meer zeven miljoen Billy-boekenkasten en meer dan een miljoen vegetarische hotdogs verkocht. Topman Torbjörn Loof is zeer te spreken over de samenwerking met Sonos, waarmee een speaker als tafellamp werd ontwikkeld en een speaker voor in de boekenkast. Alleen al de eerste dag werden er ruim dertigduizend van verkocht. De komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in nieuwe 'slimme' producten, zegt Loof.

In Nederland bedroeg de omzet ruim 1,3 miljard euro, een stijging van zes procent. "Dit stemt tot grote tevredenheid," zegt de in april aangetreden countryretailmanager Paul de Jong. "Ik ben erg onder de indruk van de inzet en het ondernemerschap van onze ruim zesduizend medewerkers in Nederland. Zij zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor deze enorme prestatie." De omzetstijging komt vooral op het conto van e-commerce en aanverwante services. 

Reacties 2


Ninotchka Samoski 25 sep, 23:16

Ikea maakt iedere keer de prijzen van veel artikelen duurder,ook de modellen van hun meubels blijven hetzelfde of minder kwaliteit.
vaak veel spullen uitverkocht of zoiets.
De restauratie wordt steeds duurder,en je merkt een terugloop van klanten..


John Van 7 jan, 12:18

Als het aantal klanten terugloopt kun je dan ook verklaren waarom IKEA dan een record aantal klanten de kassa's ziet passeren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!