Zo wil Rivièra Maison groeien en ontzorgen

Zo wil Rivièra Maison groeien en ontzorgen

Rivièra Maison groeide de afgelopen decennia uit van retailer tot een internationaal interieurmerk, met zo'n 25 eigen winkels en honderden dealers. Tot in Zuid-Korea aan toe. Maar met eigen winkels in allerlei landen heeft oprichter en eigenaar Henk Teunissen (62) het wel een beetje gehad. "Nederland en Duitsland zijn prima. Daar willen we groeien."

Het verhaal begint in 1948, als zijn ouders aan de Overtoom in Amsterdam een bloemenzaakje opstarten: Rivièra Bloemsierkunst. Niets voor mij, dacht Teunissen lange tijd. "Mijn ouders werkten zes dagen in de week en op zondag deden ze de administratie. Op zondagmiddag aten we bij Van der Valk en dat was de week dan zo'n beetje. Dat wilde ik niet. Maar het is anders gelopen."

Teunissen bleek namelijk over verkooptalent te beschikken. In 1975, hij was toen negentien, nam hij de zaak een weekje over toen zijn ouders op vakantie waren. "In die week verkocht ik voor twaalfhonderd gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf. Toen ze terugkwamen was ik zo enthousiast, dat ik van school ben gegaan - ik zat op het atheneum." Met zijn...

Rivièra Maison groeide de afgelopen decennia uit van retailer tot een internationaal interieurmerk, met zo'n 25 eigen winkels en honderden dealers. Tot in Zuid-Korea aan toe. Maar met eigen winkels in allerlei landen heeft oprichter en eigenaar Henk Teunissen (62) het wel een beetje gehad. "Nederland en Duitsland zijn prima. Daar willen we groeien."

Het verhaal begint in 1948, als zijn ouders aan de Overtoom in Amsterdam een bloemenzaakje opstarten: Rivièra Bloemsierkunst. Niets voor mij, dacht Teunissen lange tijd. "Mijn ouders werkten zes dagen in de week en op zondag deden ze de administratie. Op zondagmiddag aten we bij Van der Valk en dat was de week dan zo'n beetje. Dat wilde ik niet. Maar het is anders gelopen."

Teunissen bleek namelijk over verkooptalent te beschikken. In 1975, hij was toen negentien, nam hij de zaak een weekje over toen zijn ouders op vakantie waren. "In die week verkocht ik voor twaalfhonderd gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf. Toen ze terugkwamen was ik zo enthousiast, dat ik van school ben gegaan - ik zat op het atheneum." Met zijn ouders bouwde hij de zaak op, er werd meer aan bedrijven geleverd. Tien jaar later nam hij de zaak over en besloot hij meer interieur te gaan verkopen. "Ik dacht: die bloemen gaan het op lange termijn niet worden."

Er kwamen filialen bij, zoals in de Herenstraat in het centrum van Amsterdam. Hij ging op beurzen staan en langzaam maar zeker kwamen er meubels bij. Eerst uit Indonesië en later uit India. In 1997 opende Teunissen een winkel in de Kalvertoren in Amsterdam, voor het eerst met zitmeubelen. Een groothandel volgde en later ook een webshop, die inmiddels goed is voor twintig procent van de retailomzet en daarmee de grootste winkel is.

Witte kasten met zwarte teksten
Rivièra Maison, waar Nico Tijsen al dertig jaar creatief directeur is, stond lange tijd bekend om de witte kasten met zwarte teksten erop. "Die hebben we eigenlijk niet meer. Maar we zijn de eerste geweest die teksten op artikelen hebben gezet. Dat heeft ons wel het succes gegeven. Inmiddels doen we het alleen nog op serviezen en glaswerk. Je ziet het nu overal." Een ander handelsmerk is rotan. Iets wat Rivièra Maison al 25 jaar doet en dat door velen is overgenomen. Rotan is nog steeds bij Rivièra Maison te vinden, maar er is wel een verschuiving ingezet naar meer 'contemporary'.

De eerste winkel over de grens werd in 2009 geopend aan de Neuer Wall in Hamburg. Inmiddels heeft Rivièra Maison daar een groter pand betrokken aan de Hohe Bleichen. Daarnaast is er nog een kleinere winkel in Hamburg en zijn er filialen in Düsseldorf en Stuttgart. Het gaat goed in Duitsland, zegt Teunissen. "Ze plussen behoorlijk. Ten opzichte van vorig jaar, maar ook ten opzichte van de target. Vooral met de meubelen."

In Duitsland mikt Teunissen nog steeds op tien à vijftien winkels, maar snel groeien is wel lastig. De panden zijn daar veel duurder dan in Nederland en de kosten van een makelaar liggen veel hoger. Omdat Rivièra Maison vaak grote panden nodig heeft, ben je aan huur al snel drie tot vier ton kwijt. "Als je dan nog een ton aan commissie of courtage moet betalen, dan zijn dat pittige bedragen." Teunissen was bijna rond in München, maar op het laatste moment ketste dat af.

Rivièra Maison heeft ook nog een flagshipstore in Noorwegen. Maar Teunissen wil dat filiaal op termijn kwijt. Doordat Noorwegen niet in de EU zit, zit je met andere wet- en regelgeving. "Een gedoe." Eerder trok Rivièra Maison zich al terug uit Turkije. "Daar zaten we met een partner. We hebben enkele winkels gehad, maar het is een kortstondig avontuur geweest. We hebben nog wel contact met de retailer. Hij koopt zo af en toe wat bij ons, maar hij had het veel te hoog geprijsd."

Voldoende ruimte in Nederland
In Nederland ziet Teunissen ook nog voldoende ruimte om te groeien. Zo zit er boven Arnhem niets. Er wordt al een paar jaar gezocht naar een goede locatie in Groningen en ook Zwolle zou een prima plek kunnen zijn, denkt Teunissen. Verder heeft Rivièra Maison een pand op het oog in Eindhoven. "Tussen Den Bosch en Maastricht zit een heel groot gat. Al hebben we in Breda een heel goede dealer zitten."

In Hoofddorp is woensdag de vernieuwde flagshipstore geopend. De winkel is nu twaalfhonderd vierkante meter groot, driehonderd vierkante meter groter dan voorheen. "Dan denk je misschien: wat moet je daar zoeken? Maar het heeft een grote regiofunctie en is goed te bereiken. Er wonen heel veel mensen in de Haarlemmermeer. Er komen ook steeds meer expats door Schiphol." En, belangrijk, je kunt er voor de deur parkeren. "Als we in een winkelstraat zitten waar je niet kunt parkeren, waar de parkeergarage op anderhalve kilometer zit, dan hebben we beduidend minder omzet." Door de stad met een paar windlichten van 150 euro lopen, is nou eenmaal niet echt ideaal.

Voorkeur voor de binnenstad
Hoewel Rivièra Maison het volgens Teunissen goed doet op de woonboulevards in Rotterdam en Utrecht, gaat zijn voorkeur uit naar de binnenstad. "Meubelboulevards zijn vaak wat doods. Doordeweeks is er ook weinig traffic. Ik zeg geen nee tegen de woonboulevard, maar in de binnenstad is het toch prettiger winkelen, met horeca erbij en modezaken heb je meer beleving."

In Rotterdam opende Rivièra Maison onlangs een pop-upstore. Maar dat is meer een keuze die uit nood is geboren. Het Polderhuis in Woonmall Alexandrium, een monumentaal pand uit 1930, is tijdelijk dicht. "Het pand moet worden gerenoveerd en volgend jaar openen we daar de geheel vernieuwde winkel." Om de trouwe klanten daar toch te kunnen bedienen, is aan de overkant een pop-upstore geopend van zo'n achthonderd vierkante meter. Zo kan daar de najaarscollectie worden getoond.

Fysieke winkels blijven belangrijk voor Rivièra Maison. "Mensen willen toch kijken, voelen, zitten. Met een kop koffie erbij." Weliswaar worden er online steeds meer meubels gekocht, maar het gaat volgens Teunissen dan wel vaak om mensen die eerst in de winkel een kijkje hebben genomen. "Je koopt geen bank van vijftienhonderd of tweeduizend euro als je die nooit hebt gezien."

Interieur leasen
Rivièra Maison legt de laatste hand aan een leaseconcept, dat waarschijnlijk komend voorjaar wordt ingevoerd. Het idee is dat, anders dan bij Leen Bakker, niet alleen een meubel maar een heel interieur - inclusief stylingadvies - kan worden geleased. Een bank, twee stoelen, een salontafel, een lamp en een kleed. "Voor bijvoorbeeld honderd of 150 euro per maand."

Er is behoefte aan ontzorgen, denkt Teunissen. Rivièra Maison kan volgens hem ervoor zorgen dat het hele gevoel klopt. "Mensen laten me weleens foto's zien als ze wat hebben gekocht en dan denk ik: tja, wat zal ik zeggen? Ze zijn er dan heel trots op, maar de combinatie is niet goed. Bijvoorbeeld een verkeerde kleur laminaatvloer. Had er dan een kleed op gelegd, denk ik. Of een verkeerde kleur aan de wand. Echt de kamer áf maken in plaats van dat je alleen een bank en een paar stoelen koopt."

Omdat niet iedereen zomaar zesduizend euro kan neertellen, is een leaseconcept voor hen misschien een uitkomst. Ervaring met inrichten, heeft Rivièra Maison al jaren. Zoals bij hotels en restaurants. En dat gaat erg goed. "B2B is enorm groeiende, in binnen- en buitenland."

Stapje terug
Teunissen deed begin dit jaar een stapje terug. De leiding kwam bij Annemarie Uleman te liggen. "Ik wil meer tijd besteden aan de creatieve kant van Rivièra Maison. En daarnaast wil ik langzaam maar zeker minder gaan werken. Wat meer naar Ibiza gaan, meer tijd voor het gezin. Maar ik ben nog steeds druk hoor."

Lukt dat wel, een stapje terug doen na 33 jaar? "Nou, in het begin was het wel lastig voor Annemarie. Mensen keken altijd naar mij. Maar ik zit nu niet meer in het managementteam, want als ik wat zeg, gaan ze het toch voor waar aannemen. Nee, ik denk dat het wel lukt. Als iemand het goed doet, dan kan ik me best terugtrekken."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!