Nieuwe Intertoys-eigenaar wil weer winkels vol spullen

Nieuwe Intertoys-eigenaar wil weer winkels vol spullen

Intertoys draaide onder Green Swan slecht vanwege een gebrek aan producten. De nieuwe eigenaar Michiel Witteveen investeert volop in het aanvullen van de voorraad, vertelt hij in gesprek met RetailTrends. 

Het Portugese Green Swan had grote plannen met Intertoys en wilde onder meer escaperooms en karaokestudio’s in winkels neerzetten. “Hartstikke leuk, maar dat moet je wel ergens van betalen”, zegt Witteveen. En geld hadden de Portugezen volgens hem niet. Green Swan heeft met de aankoop van Intertoys volgens hem een te grote broek aangetrokken, wat hij een schande noemt. “Als je het budget hebt om een Fiat te kopen, heb je in de Bentley-garage niets te zoeken.”

Witteveen vindt meer beleving in de winkels een goed idee, maar geeft de prioriteit aan spullen. “Afgelopen week zijn er veertien vrachtwagens met alleen al 360 pallets Lego naar binnen gereden. Dat werkt, mensen willen spullen in de winkel.”

Intertoys moet meer investeren in private label, vindt Witteveen verder. De keten was de afgelopen jaren te veel afhankelijk van grote producten als Lego en Mattel, waaraan weinig wordt verdiend.

RetailTrends sprak uitgebreid met Michiel Witteveen op het hoofdkantoor van Mirage. Het volledige interview verschijnt binnenkort in het fysieke en digitale magazine. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 7


K Mertens 1 okt, 12:14

Heren en Dames,
Het is heel makkelijk om van alles te roepen maar neem aan dat het heeeel moeilijk is om in deze tijd een speelgoedwinkel te runnen. Inderdaad de winkels vol maar het belangrijkste is er zorg voor dragen dat er iets te verdienen valt en GOED personeel waar men ook GOED voor moet zorgen en investeer (opleidingen) in het personeel en dan gaat het waarschijnlijk lukken. Ik kom dan weer met veel plezier..


Seb Seb 30 sep, 16:27

Investeren in private label is de enige toekomst voor Intertoys / Maxitoys. Speelgoed ontwikkelen die enkel in deze winkels verkrijgbaar is. Dat hoeft overigens niet veel geld te kosten, je kunt dat heel creatief oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijd voor een nieuw bordspel, de bedenker krijgt dan een %.

Zoek daarnaast naar samenwerking met bestaande content producenten en denk ook eens aan adult speelgoed.

Als Witteveen met private label doelt op replica speelgoed zoals nep LEGO, dan vrees ik er voor.


M. te A. 30 sep, 14:12

Inderdaad, wel handel van de grootste leveranciers (die bitter weinig interesse hebben in de toekomst van Intertoys.....) met bijna geen marge en produkten die overal on-line te vinden zijn tegen een lagere prijs.
Of ze voldoende tijd en geld hebben om te investeren in private label?
Misschien verstandiger om met kleinere welwillende partijen zaken te doen die wel toekomstgericht en creatief willen meedenken?


Anne Ummels 30 sep, 12:36

Ik ga naar de winkel om eventueel goed advies te krijgen. Maar zowel bij Intertoys als bij Blokker staan nu mensen op de vloer die er totaal geen verstand van hebben. Ze zijn gelukkig wel goedkoop. Want dat is het belangrijkste. Of men de klanten goed kan helpen is maar bijzaak.Maar dan kan ik net zogoed online bestellen want daar krijg ik evenveel advies. Ze zoeken het namelijk ook op via hun computer. Dus wat is dan de meerwaarde als er ook totaal geen beleving is. Misschien die dikkoppen in het management eens vervangen. Die hebben wel een dik salaris over de rug van hun personeel. En ze waaien ook met iedere nieuwe wind mee. Walgelijk gewoon.


Henk Vd Zanden 28 sep, 21:41

Mensen gaan inderdaad door de regen fietsen voor spullen, beleving zoeken ze wel thuis op de bank. Pffff.


Frits Vries 27 sep, 21:56

Dus 360 pallets lego,zonder marge....
En dan die blokker winkels......zo leeg.....
Wanneer investeer en verkoop je goed....zo???


ikke weet het 27 sep, 19:22

Natuurlijk, de grote merken zullen de boel wel weer vol sjouwen.
Het is misschien een idee voor de grote merken om de klanten die de grote merken altijd trouw zijn gebleven eens te bezoeken.
ALs ervarings deskundige noem ik in willekeurige volgorde een Lego, Hasbro, Mattel e.d.
Maar nee daar hebben de heren in de gouden torens geen zin in.
Een Lego wil wel leveren en risico lopen, andere merken zijn ( begrijpelijk ) voorzichtiger, want de boel is bij de credit verzekeraars niet te verzekeren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!