Het ijspaleis

Museum of Ice Cream begon drie jaar geleden als een pop-upexperiment en werd gelijk een knalroze hit. Vanaf oktober heeft het in New York een permanente vestiging – met, uiteraard, ijs en, iets minder uiteraard, met retail.

Museum of Ice Cream begon drie jaar geleden als een pop-upexperiment en werd gelijk een knalroze hit. Vanaf oktober heeft het in New York een permanente vestiging – met, uiteraard, ijs en, iets minder uiteraard, met retail.

Maryellis Bunn was een millennial die zich verveelde in New York (dat lukt alleen millennials). Bestaande musea waren, vond ze, niet echt meer van deze tijd: saai, er gebeurde te weinig. En dus creëerde ze Museum of Ice Cream – een ode aan ijs, vooral ook een ode aan vrolijkheid, aan optimisme en aan de generatie van millennials.



 

Acteurs zijn een wezenlijk onderdeel van deze vorm van retailtainment. De hele dag voeren ze toneelstukjes uit, altijd in combinatie met ijs.
 

Voordat het concept onlangs een permanente vestiging in New York (zie beeld) kreeg, was het in pop-upvorm te bezoeken in Los Angeles, Miami en San Francisco.

Er kwamen pop-ups in Los Angeles, New York, San Francisco en Miami en elke locatie bleek een enorm succes. In drie jaar tijd heeft Museum of Ice Cream ruim anderhalf miljoen bezoekers getrokken (onder wie, tussen haakjes, Beyoncé en Kim Kardashian). De bezoekers maken talloze selfies in de felgekleurde omgeving die het goed doen op Instagram. Kers op de taart: ze verzorgen gratis de marketing voor Bunn en collega’s en spelen een sleutelrol in de aantrekkingskracht van het concept op andere millennials.



Kortom: genoeg redenen, stelde Bunn vast, voor een permanente vestiging in de New Yorkse wijk Soho. De vestiging heeft onder meer een drie verdiepingen tellende glijbaan, een drijvende tafel met desserts, een hal voorzien van enorme ijslepels en een op de New Yorkse metro geïnspireerde Hemelse Ondergrondse. Niet te vergeten: het inmiddels beroemde sprinkles-zwembad. Een bezoek aan Museum of Ice Cream staat garant voor een sprookjesachtige ervaring.

De partnerships zorgen voor extra inkomsten maar eerst en vooral voor versterking van het merk en dus voor hogere bezoekcijfers aan het museum.

Of, zoals dat vandaag de dag heet: voor honderd procent beleving. De organisatie van Museum of Ice Cream doet ook aan retail. Vanzelfsprekend met de verkoop van ijs: zelfgemaakt, exotisch ijs. Inmiddels is Museum of Ice Creamijs op vele plekken in de Verenigde Staten te koop. En er is een Museum of Ice Cream-cosmeticalijn in samenwerking met cosmetica-merk Sephora. En er is nu ook Museum of Ice Cream-kinderkleding in samenwerking met Target.

Het zorgt niet alleen voor extra inkomsten maar eerst en vooral voor versterking van het merk en dus voor hogere bezoekcijfers aan het museum. Retail en kunst en amusement: mooi trio. Bunn heeft haar droom waargemaakt. Ze noemt hem: ‘the millennial Disneyland.’

Pak de hoorn van de haak en je krijgt allerlei feiten over ijs te horen van ijskenner bij uitstek en acteur Seth Rogen.

Critici van de inmiddels befaamde sprinklepool zijn bezorgd over de plastic hagelslag die aan bezoekers blijft plakken en op straat belandt.

De locatie in Miami geeft bezoekers het gevoel dat ze op het strand zijn, met grote bakken met kinetisch zand en roze zandkastelen.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!