5G, de aankomende standaard in mobiel internet, wordt geroemd om zijn snelle dataoverdracht. Fijn voor de internettende consument die altijd méér wil. Voor retailmerken schuilt de potentie in de nieuwe mogelijkheden voor internet-of-things en daarmee voor de winkelvloer.

Miljoenen zijn er de afgelopen jaren geïnvesteerd in slimme technologieën zodat klanten efficiënter winkelen en sneller afrekenen, terwijl er tegelijkertijd meer gegevens worden verzameld over hun ervaring. Van analyse van gedrag op de winkelvloer tot aan met beeldherkenning gestuurd voorraadbeheer in de schappen. Innovatief en handig, maar er is een belangrijke bottleneck: al deze diensten vragen om het verzenden, ontvangen en verwerken van grote hoeveelheden data.

De komst van 5G wordt daarom als een belangrijke impuls voor retail gezien. En dan met name voor de fysieke winkel. Hoewel de stenen winkel de laatste tijd al weer wat meer in zwang is geraakt – steeds meer pureplayers willen hun snel afgeleide klanten bijvoorbeeld ook eens recht in de ogen kunnen aankijken – is de consument gewend aan het gemak van onlinewinkelen en de evolutie van de zo frictieloos mogelijke klantreis. De voorlopige consensus is dan ook dat het beste van twee werelden samen moet...