Zelfkritiek is veel retailers vreemd. Het gaat altijd goed en zo niet, dan komt dat door het weer, overheidsbeleid of internet. Daalt de winst, dan wordt de nadruk gelegd op de toegenomen omzet en vice versa. Gaat het met allebei niet zo goed, dan is er vooral aandacht voor volgend jaar, wanneer het ongetwijfeld weer beter gaat. Of anders het jaar daarna. Zelden hoor je een retailer zeggen dat die iets niet helemaal goed heeft ingeschat, laat staan de plank totaal heeft misgeslagen.
 

BESCHEIDENHEID, WAT IS DAT?
In marketingcommunicatie richting consumenten is dat al heel lang zo normaal dat het gebrek aan bescheidenheid van retailers en merken waarschijnlijk niemand meer opvalt (‘Alwéér de beste in groenten en fruit!’ ‘Er is geen betere!’). Maar in uitingen richting media is het niet anders, getuige de persberichten die dagelijks de inbox op onze redactie binnenstromen. Van supermarktketen Plus bijvoorbeeld. Op maandag 16 september: Plus bespaart veertigduizend kilo plastic per jaar door nieuwe vleeswarenverpakkingen én is opnieuw uitgeroepen tot beste vleeswarensupermarkt. Dinsdag 17 september: Plus komt met snoepgroenten in zakjes in plaats van emmers en bespaart zo jaarlijks 23 duizend kilo plastic. Donderdag 19 september: Plus...