Deloitte heeft voor zijn Consumentenonderzoek 2019 uitgezocht aan welke innovaties boodschappers behoefte hebben. De hype van kassaloze supermarkten vindt 24 procent van de Nederlanders enigszins interessant en negentien procent (heel) erg interessant. Die belangstelling is niet zo verwonderlijk. Al decennia staat wachten in de rij bij de kassa met stip bovenaan de lijst ergernissen.
Albert Heijn wist onlangs de pers weer flink om haar vingers te winden met de lancering van een onbemande AH to go zonder kassa’s. Niet eens een vaste winkel in een leegstaand pand, maar een omgebouwde zeecontainer met een glazen gevel en twee deuren voor het hoofdkantoor, waar voorlopig uitsluitend medewerkers mogen snuffelen aan de toekomst. Een digitale reclamedoos voor Appie met open koelvitrines tegen de achterwand, gevuld met dranken, snacks en kant-en-klaarmaaltijden.
GEMISTE KANS VOOR DE VOEDSELKONING
En dat op veertien vierkante meter. U weet wel, het gangbare formaat studentenkamer waar de interieurdesigners van IKEA wel raad mee weten met Lillången, Platsa en Bekväm. De vernieuwers uit Zaandam hebben van het schap bij een...
Deloitte heeft voor zijn Consumentenonderzoek 2019 uitgezocht aan welke innovaties boodschappers behoefte hebben. De hype van kassaloze supermarkten vindt 24 procent van de Nederlanders enigszins interessant en negentien procent (heel) erg interessant. Die belangstelling is niet zo verwonderlijk. Al decennia staat wachten in de rij bij de kassa met stip bovenaan de lijst ergernissen.
Albert Heijn wist onlangs de pers weer flink om haar vingers te winden met de lancering van een onbemande AH to go zonder kassa’s. Niet eens een vaste winkel in een leegstaand pand, maar een omgebouwde zeecontainer met een glazen gevel en twee deuren voor het hoofdkantoor, waar voorlopig uitsluitend medewerkers mogen snuffelen aan de toekomst. Een digitale reclamedoos voor Appie met open koelvitrines tegen de achterwand, gevuld met dranken, snacks en kant-en-klaarmaaltijden.
GEMISTE KANS VOOR DE VOEDSELKONING
En dat op veertien vierkante meter. U weet wel, het gangbare formaat studentenkamer waar de interieurdesigners van IKEA wel raad mee weten met Lillången, Platsa en Bekväm. De vernieuwers uit Zaandam hebben van het schap bij een techstartup uit Silicon Valley een kant-en-klare winkelmodule gehaald, die ook wordt getest door Carrefour en op een Zwitsers treinstation.
Het staat buiten kijf dat het slim is om een hedendaagse kijkgrijp te testen die gebaseerd is op de laatste technologische inzichten. Het geavanceerde computersysteem, dat meer dan vijfhonderd producten kan onthouden, maakt met achttien camera’s gebruik van gezichtsherkenning. Het controleert ook het instore gedrag van klanten: de manier van lopen, lichaamshouding, de afgelegde route en de artikelen die worden opgepakt en teruggelegd.
Appie is te mannelijk en denkt te rationeel
Het levert vast boeiende inzichten op, maar ik word er heet noch koud van. Een aantal kritische noten. Technologie sec is heel koud, afstandelijk en onpersoonlijk. Het gemaksconcept heeft helemaal niets met vers en voedselbeleving te maken, maar met een obsessie met techniek. Hoezo uitsluitend hap-sliksnel voedsel aanbieden? Waarom juist geen gezonde en verse producten met een verhaal?
Een gemiste kans voor de voedselkoning van Nederland. Ik had het veel sterker gevonden als ceo Marit van Egmond en consorten het aandurfden juist de onbemande AH to go midden in een winkelcentrum of treinstation te plaatsen, waar consumenten het kassaloos boodschappendoen kunnen ontdekken. Een testomgeving met echte mensen in een relevante context. Ja, er kan van alles mis gaan, maar dat is precies de bedoeling.
IMPACT
Ik moet denken aan een uitspraak van Markus Konings van Sandenburg Concept Creation in mijn boek Appie Tomorrow. Hij constateert het volgende over de toekomst van foodretail: “Supermarktketens benaderen de toekomst vaak te academisch en kunnen niet op conceptueel niveau en executie schakelen. Ontwikkel naast de winkels mobiele proeftuinen die als innovatiecentrum dienen. Hier kunnen multidisciplinaire teams van het hoofdkantoor ter plekke innovaties ontwikkelen die ze vervolgens gelijk uitproberen in de winkel. Dat heeft impact op winkelteams en klanten.”
Hij slaat de spijker op z’n kop. Een mobiele proeftuin is epic. Een volautomatische steriele trukendoos is awkward. Het bevestigt dat Appie te mannelijk is en vooral rationeel denkt. Hopelijk geeft de nieuwe marketingcampagne die in november wordt gelanceerd Appie meer een hart.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;