De Australische kustlijn bood inspiratie voor deze Aesop-winkel

In het drukke winkelcentrum van het Australische Sydney bevindt zich deze winkel van luxe huidverzorgingsmerk Aesop, waarvan het design 'het tempo van voorbijgangers moet afremmen'. Designbureau Snøhetta had een rotsachtige kustlijn voor ogen bij het ontwerpen van deze winkel.

Graniet bedekt nagenoeg elk oppervlak in het pand, waar de luxe huidverzorgingsproducten van het Australische merk worden uitgestald. “We zochten een ruimte die, hoewel groot qua oppervlak, nog steeds de spirit en sfeer belichaamt waar Aesop om bekendstaat – een interieur dat kalmte uitstraalt en ruimte biedt voor een moment van zelfreflectie”, aldus Peter Girgis van Snøhetta tegen Dezeen.

Het graniet in Aesop’s grootste winkel verwijst naar de rustige sfeer bij stranden en kustlijnen. Foto’s van steengroeven dienden tevens als inspiratie, net als ‘Wrapped Coast’: een project uit 1969 waarbij twee kunstenaars meer dan 92.000 vierkante meter aan stof over torenhoge kliffen aan de kust...

In het drukke winkelcentrum van het Australische Sydney bevindt zich deze winkel van luxe huidverzorgingsmerk Aesop, waarvan het design 'het tempo van voorbijgangers moet afremmen'. Designbureau Snøhetta had een rotsachtige kustlijn voor ogen bij het ontwerpen van deze winkel.

Graniet bedekt nagenoeg elk oppervlak in het pand, waar de luxe huidverzorgingsproducten van het Australische merk worden uitgestald. “We zochten een ruimte die, hoewel groot qua oppervlak, nog steeds de spirit en sfeer belichaamt waar Aesop om bekendstaat – een interieur dat kalmte uitstraalt en ruimte biedt voor een moment van zelfreflectie”, aldus Peter Girgis van Snøhetta tegen Dezeen.

Het graniet in Aesop’s grootste winkel verwijst naar de rustige sfeer bij stranden en kustlijnen. Foto’s van steengroeven dienden tevens als inspiratie, net als ‘Wrapped Coast’: een project uit 1969 waarbij twee kunstenaars meer dan 92.000 vierkante meter aan stof over torenhoge kliffen aan de kust van Sydney drapeerden. 

Verticale groeven geven de stenen muren een robuuste uitstraling. Al net zo robuust is het rechthoekige blok waarin grote wastafels zijn verwerkt. Hier kunnen medewerkers producten testen en demonstreren aan klanten. De zilveren wastafels aan de andere kant van de winkel doen denken aan kaptafels, waar klanten zelf producten kunnen uitproberen.

De gele bloemen in de hoek van de winkel zorgen voor een vleugje kleur in het donkere geheel. Ook de buitenkant van de winkel bestaat grotendeels uit graniet. Het kleine halletje voor de ingang is bedoeld om klanten een moment van rust te bieden, voordat ze de kalme ruimte betreden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!