RetailTrends 10: Freitag, DA, 5G en Bart Karis

RetailTrends 10:  Freitag, DA, 5G en Bart Karis

Tegendraads, eigenzinnig en duidelijk herkenbaar. Zo kun je Freitag wel typeren. Sinds de oprichting in 1993 veranderde het Zwitserse merk talloze vrachtwagenzeilen en binnenbanden in tassen, en heeft het vooral onder fietsende stedelingen een cultstatus bereikt. In RetailTrends nummer 10 een interview met creative director Oliver Brunschwiler. Hij vertelt over de impact van schaarste, het bewaken van de purpose en hoe een gerecyclede tas kan uitgroeien tot nationaal icoon, terwijl duurzaamheid lange tijd heel veel was – behalve sexy.

Bijna vier jaar na het faillissement toont DA zijn nieuwe gezicht. Onder leiding van een tweekoppige directie, bestaande uit Lisette Havermans en Ruud van Munster, moet duidelijk worden waar de drogisterijketen voor staat: een plek waar je terecht kunt om je gezondheid beter te managen. 

En wat houdt dat in? "We profileren ons als de persoonlijke gezondheidsgids voor consumenten. Het belangrijkst is dat we in de winkel meer service-elementen toevoegen, met name door het aanbieden van testen. Denk aan een bloeddruk- en cholesterolmeting of een full-bodycheck, waarin we je BMI, vetpercentage en spiermassa meten. Dat is echt de grote ommekeer, want daarmee geven we consumenten een reden om regelmatig naar DA te gaan."

5G, de aankomende standaard in mobiel internet, wordt geroemd om zijn snelle dataoverdracht. Fijn voor de internettende consument die altijd méér wil. Wat betekent 5G voor de retail?

En welke retaillessen kunnen we leren van Bart Karis? Hij werkte onder meer voor V&D, IKEA, Ahold en Zeeman. Tegenwoordig is hij adviseur voor verschillende retailbedrijven en commissaris bij de beursgenoteerde bedrijven Sligro Food Group en Beter Bed.

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 4 oktober. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.