Scotch & Soda: niet saneren, maar Amsterdams imago exporteren

Scotch & Soda: niet saneren, maar Amsterdams imago exporteren

Voor het eerst in jaren is de omzet van het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda gedaald. De omzet kwam uit op 328,7 miljoen euro, drie procent minder dan het jaar ervoor. Het nettoverlies bedroeg bijna dertien miljoen euro. Toch gaat het bedrijf niet saneren, zegt de nieuwe topman Frederick Lukoff tegen het FD.

Lukoff gelooft dat het merk in het buitenland kan groeien door het Amsterdamse imago van vrijheid en tolerantie te benadrukken. "Deze stad is zijn tijd heel ver vooruit. Die waarden zijn exporteerbaar, zeker in een wereld waarin ze onder vuur liggen."

Lukoff, die vorige maand bij Scotch & Soda aantrad, was de afgelopen tien jaar ceo bij Stella McCartney. Hij omschrijft dat Britse luxemerk als 'een activistenmerk', dat bijvoorbeeld geen leer en bont gebruikt. Bij Scotch & Soda moet duurzaamheid belangrijker worden, zegt hij. Zo moeten er andere materialen worden gebruikt. "Dat was voor mij niet eens een voorwaarde toen ik voor deze functie werd gevraagd, het was een gegeven. Ik zei: als jullie mij aannemen, gaat dit gebeuren."  

Scotch & Soda opende wereldwijd 48 winkels, waarmee het totaal op 247 kwam. Er werken zeventienhonderd mensen, een stijging van 21 procent ten opzichte van het gebroken boekjaar van 2017/2018. 

Reacties

Volgens mij is de winkel in Amstelveen onlangs gesloten en was er een gigantische opruiming bij Veepee. Duurzaamheid? Hoe dan? Daar is binnen het segment van Scotch & Soda helemaal geen ruimte voor in de marge.

Geplaatst door Hugo Vis op 8 oktober 2019 om 10:42

Laatste nieuws









RetailTrends