Zo wil speelgoedketen Jase&Joy het verschil maken

Jase & Joy is de naam van de nieuwe speelgoedketen van Euretco. Het gaat om zeven voormalige Intertoys-ondernemers met in totaal negen winkels. Hoe gaan ze zich onderscheiden? Miriam de Bruin van Euretco vertelt.

Jase & Joy is de naam van de nieuwe speelgoedketen van Euretco. Het gaat om zeven voormalige Intertoys-ondernemers met in totaal negen winkels. Hoe gaan ze zich onderscheiden en hoe zit het eigenlijk met die naam? We vroegen het Miriam de Bruin, Business Unit Manager speelgoed bij Euretco. 

Waarom dacht Euretco: wij willen een speelgoedketen beginnen?
"Euretco is een bedrijf voor zelfstandige ondernemers, we zijn een formulehuis. In Nederland hebben we heel veel leuke formules, zoals Intersport, Hubo, Decorette, Runnersworld, Libris/Blz en noem maar op. Maar we zaten nog niet in speelgoed. Toen we begin dit jaar hoorden dat Intertoys failliet ging, hadden we zoiets van: laten we eens gaan praten. Misschien heeft een deel van de ondernemers wel interesse om als zelfstandige formule verder te gaan. Toen hebben we een aantal leuke gesprekken gehad en hebben we laten zien wat Euretco voor ze kan betekenen. En van het één kwam het ander."

En toen werd het Jase & Joy. Waarom die naam?
"We wilden het anders doen. Er zijn heel veel speelgoedwinkels met 'toys' in hun naam. Met een olifantje of met een aapje. Maar het moet toch zo veel leuker en anders kunnen? Bovendien wilden we iets dat niet heel erg kinderachtig is. Je ziet dat kinderen vanaf een jaar of acht al behoorlijk wereldwijs zijn. Die zijn stoer. Wij wilden het merk wat verder stretchen naar oudere kinderen en ook volwassenen. In onze opinie ben je nooit te oud om te spelen. Er zijn ook nog steeds twintigers die bij ons bordspelen komen halen. 

Je wilt niet dat al die mensen door de knuffels en het kinderachtige speelgoed heen moeten lopen. Dus we stretchen van jong naar oud, dat is de gedachte. Geen 'toys' dus. En ook geen primaire kleuren als geel, blauw en rood. Een medewerker kwam met het idee van een jongens- en een meisjesnaam. Dan kunnen we ook met influencers iets doen en misschien een jongen en een meisje het verhaal laten vertellen van het speelgoed. De meisjesnaam Joy vonden we al snel goed bij speelgoed passen. Toen moesten we nog een jongensnaam hebben. We zijn gaan kijken wat er nog beschikbaar was in speelgoed. Veel namen zijn natuurlijk geregistreerd. We wilden iets wat past bij Joy, dus het moest iets met een 'j' zijn. Uit de beschikbare namen bleek dat de klant Jase het lekkerst vond klinken bij Joy."

Nu is het een uitdaging om onderscheidend te zijn. Jullie zetten in op 'beleving' en 'gevoel'. Wat gaan we daarvan zien in de winkels?
"Als je het goed wilt doen, dan moet je het op alle vlakken doen. Zo zijn we nu dus in elk geval in de huisstijl al heel onderscheidend geweest. We lanceren eind deze week onze website. Die is nu nog heel klein en gaan we verder uitbouwen. We willen weg van 'plaatje prijs'. Natuurlijk is dat een belangrijk onderdeel, maar er is zo veel meer te vertellen over speelgoed. Waarom is het zo leuk om mee te spelen?

Het liefst willen we al het speelgoed uit de verpakking halen, maar dat kan natuurlijk om praktische redenen niet. Maar je kunt wel vertellen wat er allemaal ín die dozen zit en waarom het leuk is. Uiteindelijk gaat het niet om het stuk speelgoed, maar om het plezier dat je eraan beleeft. Dus er zal veel meer met reviews worden gewerkt. We zullen de klanten echt aan het woord laten. En een stukje dienstverlening. Daar wil ik nu nog niet te veel over vertellen, want dat is nog in de maak. Maar we we willen via de site diensten gaan aanbieden."

Feestjes en partijen?
"Dat zou kunnen. Maar ook services voor mensen die iets kopen, maar geen tijd hebben om naar de winkel te gaan."

De winkels worden gefaseerd omgebouwd. Gaat er veel veranderen?
Ja en nee. We zijn vooral heel nuchter en praktisch. We weten: de ondernemers gaan nu de drukste tijd van het jaar in, dus het is niet de tijd om even heel uitgebreid te verbouwen. En bovendien willen we naar een betaalbaar concept. Dat betekent dat we niet allerlei extremiteiten gaan doen, zoals een escaperoom of een klimrek in de winkel. 

We hebben wel gezegd: je moet de beleving terug kunnen vinden in de winkel. Dat kan ook op klein niveau. En de zelfstandige ondernemers hebben best moeilijke jaren achter de rug. Het zijn geen winkels die zeggen: hé, ik ga even heel veel geld investeren. Met slimme oplossingen zijn er al veel mogelijkheden om een andere 'look en feel' te krijgen. En langzamerhand moeten we in de assortimentsopbouw keuzes gaan maken. Daar heb je gewoon tijd voor nodig."

Hoe zit het met assortiment? Vooral de grote merken, als Lego en Mattel? 
"Die horen er absoluut bij. Een speelgoedwinkel is niet compleet als er geen Lego en Playmobil staan. Maar er is natuurlijk veel meer dan dat. Wat we wel heel belangrijk vinden: kijken naar producten die net even anders zijn. Dat maakt een winkel leuk om in te snuffelen."

En een private label?
"Daar dromen we wel stiekem over. Ik denk dat de huisstijl die we hebben neergezet zich daar absoluut voor leent. Maar dan ben je wel een paar stappen verder. We moeten eerst de basis op orde brengen. Van inpakpapier tot tasjes, alles moet nu gemaakt worden. Daar zit eerst onze focus op. Maar we dromen wel. En dan is het leuk dat je bij Euretco divisies hebt die je daarbij kunnen helpen."

Jullie beginnen in eerste instantie met zeven ondernemers, met in totaal negen winkels. Blijft het daarbij of zit er meer in?
"We zien absoluut kansen in de markt. We hebben contacten met zelfstandige ondernemers. Er is belangstelling van zowel uit de speelgoedbranche als daarbuiten. Dat is bijzonder en leuk om te zien. Binnen onze geledingen zijn er een aantal bouwmarkten die hebben gezegd dat ze belangstelling hebben om een speelgoedwinkel te beginnen.

Daarnaast zijn we natuurlijk onderdeel van een Duitse moedermaatschappij, EK Bielefeld. Die is zelf ook groot in speelgoed (onlinemarktplaats Spiel & Spass, red), daar liggen ook interessante samenwerkingsverbanden. En ook in Duitsland is voor zelfstandige ondernemers nog geen sterke formule. Dus we zien wel kansen voor een stukje schaalvergroting. En dat is belangrijk, want je moet inkoopkracht natuurlijk bundelen. We zien een toegevoegde waarde, zowel in Nederland als daarbuiten." 

Als we het toch over dromen hebben: heeft u dan een aantal vestigingen in gedachten?  
"Nou, we dromen dat we er over twee jaar een stuk of vijftig hebben. Dat hangt van ontzettend veel factoren af, maar het zou wel heel mooi zijn."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen