Koopgedrag consumenten lijkt op gedrag van ratten

De denkprocessen van consumenten zijn net zo eenvoudig als die van ratten. De gelijkenissen tussen de redenaties van consumenten en die van ratten zijn opvallend. Tot deze conclusie komt professor Stijn van Osselaer, hoogleraar consumentengedrag aan de Rotterdam School of Management. Zijn theorie komt erop neer, dat zowel consumenten als ratten hun gedrag bepalen op basis van wat ze ooit het eerst geleerd hebben. “Als je ooit hebt geleerd dat de pindakaas van Calvé lekker is omdat hij nu eenmaal van Calvé is, dan is dát wat je onthoudt. Dat je daarna hoort dat hij lekker is omdat er zoveel pinda’s inzitten sla je minder goed op. Het heeft dus ook weinig zin je te vertellen dat er in een bepaald huismerk net zoveel pinda’s zitten”, aldus Van Osselaer in het AD. Hij concludeert hieruit, dat de consumenten onnodig vaak dure merken kopen, ook al zijn er goedkopere producten die net zo goed zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!