Koopgedrag consumenten lijkt op gedrag van ratten
Gepubliceerd op 29 oktober 2004 om 00:00
De denkprocessen van consumenten zijn net zo eenvoudig als die van ratten. De gelijkenissen tussen de redenaties van consumenten en die van ratten zijn opvallend. Tot deze conclusie komt professor Stijn van Osselaer, hoogleraar consumentengedrag aan de Rotterdam School of Management. Zijn theorie komt erop neer, dat zowel consumenten als ratten hun gedrag bepalen op basis van wat ze ooit het eerst geleerd hebben. “Als je ooit hebt geleerd dat de pindakaas van Calvé lekker is omdat hij nu eenmaal van Calvé is, dan is dát wat je onthoudt. Dat je daarna hoort dat hij lekker is omdat er zoveel pinda’s inzitten sla je minder goed op. Het heeft dus ook weinig zin je te vertellen dat er in een bepaald huismerk net zoveel pinda’s zitten”, aldus Van Osselaer in het AD. Hij concludeert hieruit, dat de consumenten onnodig vaak dure merken kopen, ook al zijn er goedkopere producten die net zo goed zijn.
Reacties 0