Van Bommel gaat via bol.com, Zalando en Wehkamp verkopen

Van Bommel gaat via bol.com, Zalando en Wehkamp verkopen

Van Bommel gaat zijn schoenen vanaf volgend jaar voor het eerst via pure onlinespelers als Zalando, Wehkamp en bol.com verkopen. “Dat hebben we de afgelopen jaren tegengehouden om onze traditionele wholesale-klanten te beschermen”, vertelt ceo Reynier van Bommel in een podcast van De Ondernemer.

Maar om het distributienetwerk op peil te houden zegt Van Bommel nu ook aan grote onlinespelers te moeten. Daarnaast wijst de topman naar de snelle verandering van de markt, die ook de traditionele retailpartners van de schoenenmaker raakt. Van Bommel gelooft dat de verkoop via grote onlinespelers reclame is voor het merk, waardoor consumenten de schoenen van het merk ook eerder in fysieke winkels zullen kopen.

Van Bommel verkoopt zo’n zeshonderdduizend schoenen per jaar. Welk deel daarvan online wordt verkocht, weet de topman niet. Hij stelt dat het veranderende consumentengedrag door de groei van online weinig invloed heeft op de collectie van de schoenenketen. “Wij doen wat we denken dat we moeten doen. We gaan ons er niet aan conformeren.” 
 

Reacties 5


Marcel Emmen 2 nov, 15:39

Deze week moet ik via de media ipv een persoonlijke brief vernemen dat van Bommel weer expansie drift heeft en zelf gaat verkopen via zalando, bol.com, wehkamp en zeer waarschijnlijk ook alle andere platforms. Kort nadat u ook uw belofte om geen extra outlets te openen in NL (Roermond) schend. De inkoop periode voor zomer 2020 is net achter de rug en vervolgens wordt je als schoenretailer hier mee geconfronteerd. Dit voelt als een dolk in je rug.

Waar is het fatsoen gebleven om je klanten persoonlijk te informeren en de discussie aan te gaan? Uw klanten hebben het merk in tientallen decennia groot gemaakt en die laat u nu als een baksteen vallen.

Uw beredenering dat u dit gaat doen om uw distributie netwerk op peil te houden gaat regelrecht in tegen uw eigen geloof dat deze distributie strategie werkt voor betere verkoop in stenen winkels. Elke euro kan maar 1 keer worden uitgegeven en als de consument dat rechtstreeks bij u doet, doet ie dat niet meer bij mij.

Ipv dat u uw vraag en aanbod in evenwicht probeert te brengen wordt Nederland overspoelt door van Bommel schoenen waardoor het aanbod in rest paren tegen kortingen inmiddels zo groot is geworden dat de gemiddelde Nederlander niet meer bereid is de volle prijs voor uw product te betalen.

Er is geen sprake meer van een eerlijk speelveld. De marges waaronder u rechtstreeks verkoopt liggen vele malen hoger en uw mogelijkheid van kennis vergaren en daarop rechtstreeks in te spelen zijn hierdoor legio waardoor u ons feitelijk niet meer nodig heeft. Bedankt en tot ziens.

Mijn brief zal daarom niet van invloed zijn op uw reeds genomen beslissing en even zo min zal u het een worst wezen als ik als kleine individu orders annuleer of niet meer bij u inkoop.

We zullen zien waar het schip strand.


Robert Koppen 30 okt, 22:16

Bestaande dealers met sterke on-line verkopen gaan uitsluiten om met dit soort bedrijven te gaan samenwerken. Deze jarenlang verliesgevende online spelers (aan het einde komt de winst toch wel als alle winkels zijn uitgeroeid zijn ) worden nu de grootste dealers van van Bommel. Grootgemaakt door de zelfstandige winkeliers, de ziel nu verkocht aan de duivel. Veel succes broeders vB. Vast zelf niet bedacht, maar jullie bankadviseurs denk ik....


harry de Wit 30 okt, 17:01

met dank aan Floris van Rommel


Eduard Plate 30 okt, 14:13

Jammer en strategische fout dat van Bommel niet kiest voor omnichannel samenwerking mèt de schoenen speciaalzaken. Waarom geen dropshipment concept? Ik heb er zeer goede ervaring mee. Lijkt nu op noodsprong met uitholling van een sterke marktpositie. Doodzonde en zeer riskant.


Pjotr van Wuyckhuyse 30 okt, 11:18

Als je vertouwd bent met de schoenen van Van Bommel dan zijn deze via de eigen site prima te bestellen. Daarnaast is de professionele aandacht in fysieke winkels een onderdeel van dit schoenenmerk. Jammer dat er nu met dergelijke spelers samen gewerkt moet gaan worden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!