Media Markt is onderdeel van de Duitse Metro Group en opende in 1999 zijn eerste Nederlandse vestiging. Inmiddels bestaat de keten van elektronicawinkels uit 21 winkels en is met een marktaandeel van 7 procent marktleider. Pieter Haas, directeur van Media Markt Nederland, schrijft het succes toe aan de simpele bedrijfsformule. Stunts, mega-volumes en decentralisatie zijn daarbij de pijlers. De filiaalhouder is voor 10 procent eigenaar van ‘zijn’ winkel.
Elke vestiging is vrij om hun eigen inkoop- en verkoopprijzen te bepalen. Het idee daarachter is dat Media Markt zo voeling houdt met de markt en snel kan reageren op marktontwikkelingen. Sneller dan de concurrent. Ook mogen de managers zelf hun personeelsbeleid bepalen en hun marketing invullen. De filialen zijn sober aangekleed, de winstmarge per product laag. Daarbij moet Media Markt het hebben van een hoge omzet. En dat lukt wel, want over 2005 is de verwachte jaaromzet ruim 600 miljoen euro.
Media Markt geeft vrijheid
Gepubliceerd op 6 februari 2006 om 00:00
Reacties 0