Marketingrapport Modezaken 2006
Gepubliceerd op 6 februari 2006 om 00:00
Over het jaar 2005 heeft dit marktsegment ook een minder goed jaar achter de rug; slechts 31 procent noteerde een omzetstijging tegenover 41 procent in de gehele modebranche. Winkeliers in hoofdwinkelcentra van grote steden met een groot verzorgingsgebied zijn overigens minder positief over de te verwachten omzetontwikkeling dan modezaken buiten de hoofdwinkelcentra. Van de laatstgenoemde groep verwacht 58 procent een stijging van de omzet in 2006, tegenover 43 procent van de ondernemers in hoofdwinkelcentra.
Inkoop en leveranciers
Ruim driekwart van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 11 procent van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 16,5 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van kleding. Het afgelopen jaar heeft men ruim 4 procent van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment (de collectie) is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van collecties en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd.
De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van kleding en merken wordt gevormd door Esprit, Mexx en Pall Mall. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de flexibiliteit van de leverancier met betrekking tot leveringen en nabestellingen gelet, evenals de kwaliteit en de prijs/kwaliteit verhouding van de producten. De meest gebruikte bestelmedia zijn het doorgeven van bestellingen aan de vertegenwoordiger en bestellen op een inkoopbeurs.
Bekijk hier het hele bericht.
Reacties 0