Marketingrapport Modezaken 2006

Uit onderzoek van Van Es Marketing Services onder modezaken in Nederland blijkt dat winkels in baby- en kinderkleding het meest positief gestemd zijn over de te verwachten omzetontwikkeling over het jaar 2006. Onder deze winkeliers zijn de verwachtingen hooggespannen; hier verwacht 65 procent van de ondernemingen over het jaar 2006 een (nominale) stijging van de omzet te realiseren ten opzichte van 2005. In het marktsegment winkels in onderkleding verwacht slechts 35 procent van de ondernemingen een stijging van de omzet te realiseren.

Over het jaar 2005 heeft dit marktsegment ook een minder goed jaar achter de rug; slechts 31 procent noteerde een omzetstijging tegenover 41 procent in de gehele modebranche. Winkeliers in hoofdwinkelcentra van grote steden met een groot verzorgingsgebied zijn overigens minder positief over de te verwachten omzetontwikkeling dan modezaken buiten de hoofdwinkelcentra. Van de laatstgenoemde groep verwacht 58 procent een stijging van de omzet in 2006, tegenover 43 procent van de ondernemers in hoofdwinkelcentra.

Inkoop en leveranciers
Ruim driekwart van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 11 procent van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 16,5 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van kleding. Het afgelopen jaar heeft men ruim 4 procent van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment (de collectie) is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van collecties en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd.

De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van kleding en merken wordt gevormd door Esprit, Mexx en Pall Mall. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de flexibiliteit van de leverancier met betrekking tot leveringen en nabestellingen gelet, evenals de kwaliteit en de prijs/kwaliteit verhouding van de producten. De meest gebruikte bestelmedia zijn het doorgeven van bestellingen aan de vertegenwoordiger en bestellen op een inkoopbeurs.
Bekijk hier het hele bericht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!