Kinderen als doelgroep

De trendbeurs de Kleine Fabriek stond in het teken van kindermode een trok veel publiek. Zo’n 3100 winkeliers bezochten de beurs, waar 145 merken aanwezig waren. Vooral de dure merken waren goed vertegenwoordigd. Een groeiend aantal Nederlandse consumenten is bereid een flink bedrag uit te geven aan de kleding voor hun kroost.

Volgens het Nibud besteden rijke ouders veel geld aan hun kinderen en arme weinig. Gemiddeld kost één kind 17 procent van het netto maandinkomen. Twee kinderen nemen 26 procent voor hun rekening en drie kinderen 33 procent. Daarin zitten alle kosten, dus naast de zwemles, schoolgeld ook de kosten van de kleding. Daarbij komt dat kinderen steeds vroeger weten wat ze willen en inspraak krijgen van hun ouders. Al met al zijn kinderen dus een interessante groep waar veel geld zit.

Directeur Paul Sikkema van marktonderzoeksbureau Qrius legt uit waarom kinderen steeds vroeger weten wat ze willen. Niet alleen door commercials op tv, maar ook thuis leren kinderen al op jonge leeftijd van alles over merken en producten. Kids spiegelen zich aan het (consumenten)gedrag van hun ouders en blijken op hun vijfde vaak al te weten dat je Coca Cola kunt drinken, dat Adidas schoenen maakt en dat je happy meals bij McDonald’s koopt.

Fabrikanten spelen daar op in door kinderen te confronteren met logo’s en merknamen, in de hoop dat ze op latere leeftijd deze merken zullen kopen en/of trouw zullen blijven. Kinderen hebben veel invloed op het koopgedrag van hun ouders, 77 procent beslist mee over de eigen kleren die worden gekocht. Net zoveel kinderen mogen meebeslissen over de aankoop van het broodbeleg. Ouders hebben op hun beurt weer de neiging met hun aankopen kinderen te plezieren. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!