De Bijenkorf schrapt banen en annuleert lichtshow

De Bijenkorf schrapt banen en annuleert lichtshow

De Bijenkorf heeft tientallen werknemers ontslagen en een dure lichtshow geannuleerd om kosten te besparen. Het warenhuis voorziet moeilijke tijden, schrijft het bedrijf in een intern document dat in handen is van het FD.

"Het retaillandschap is onrustig", schrijft het warenhuis in het voorjaar aan medewerkers. "De Bijenkorf merkt de impact hiervan." Daarbij verwijst het warenhuis naar de winst, die minder hard zou stijgen, en marges die sneller teruglopen dan de kosten. De Bijenkorf kondigt een vermindering van het aantal fte's aan. Het bedrijf schrijft niet om hoeveel medewerkers het gaat, maar diverse ingewijden zeggen tegen het FD dat op het hoofdkantoor ruim dertig mensen zijn ontslagen. Dat was onder meer op de marketingafdeling en bij inkoop en operations, waar beveiliging onder valt. Een andere bron spreekt van zestig mensen.

Verder schrapte de Bijenkorf de lichtvoorstelling Turn on the Lights op de Dam in Amsterdam. Die zou afgelopen donderdag worden gehouden. De Bijenkorf annuleerde de voorstelling naar eigen zeggen omdat het evenement groter is geworden en er daarom nieuwe vergunningen nodig zijn. Eerder zei het warenhuis dat de gemeente de veiligheidsregels heeft aangescherpt, maar dat bleek niet te kloppen.

Volgens het FD blijkt uit het document en uit gesprekken met ingewijden dat de zaken anders liggen. "Intern communiceerde het warenhuis dat benodigde bezuinigingen de oorzaak van de annulering zijn."

Reacties

Zo begon het ook bij V&D!

Geplaatst door J D op 15 november 2019 om 10:11

V&D deed niets tot het te laat was, knap dat Bijenkorf gezond verstand laat zien, Het weggaan van Hudson Bay zal invloed hebben op winkels in dezelfde steden. Heel verstandig dus. En hopelijk op tijd, helaas maakt de transitie vergoeding regeling die in 2015 met terugwerkende kracht in ging het heel duur om je non food retail bij te sturen in tijden dat de online concurrentie (die zware verliezen maken) de marges onder druk zet.

Heb toch eens respect voor retailers die kosten besparen daar waar het kan. Dat is toch de basis van ondernemen, op je kosten letten, dat is veel gemakkelijker als het binnenhalen van marge makende omzet.

Geplaatst door Loes Retailer op 15 november 2019 om 10:18

De Bijenkorf verliest zijn authenticiteit, nu shop-in-shops de overhand krijgen en er van ''eigen (doorgaans zeer betrokken en ervaren) personeel'' op de winkelvloer nog nauwelijks sprake is. Personeelsbeleid is rampzalig, daar er op grote basis met uitzendkrachten en zpp'ers (Temper) wordt gewerkt. De Bijenkorf lijkt zich genoodzaakt externe krachten in te zetten, maar het zal de Bijenkorf veel meer sieren om het eigen winkelpersoneel voor zich te blijven winnen.

Geplaatst door N. M. op 15 november 2019 om 12:25

Geweldig als je goed met je eigen werknemers omgaat. Ondernemen is vooruit zien.

Geplaatst door Jelle Nuijen op 15 november 2019 om 12:31

Waar blijft de sfeer ?de Bijenkorf was altijd de feest winkel voor de maand december klimpieten grote kerstboom ,sfeer ,heren van de Bijenkorf waar is het gebleven ?

Geplaatst door Ad Van dongen op 15 november 2019 om 18:37

Vroeger... toen kon in uren door de v&d struinen. Over al dingetjes die ik wel hebben en aanraken wou. En dan de kerst-afdeling, rek na rek vol met fraaie decoratie artikelen onder het genot van wat kerstmuziek en de geur van warme chocolade melk van la place van de verdieping er boven. Zo'n 7 jaar geleden liep ik rond kerst nog eens door de v&d ter voorbereiding van het sollicitatie gesprek op het hoofdkantoor. Een grote shop in shop van merk kleding. Na 2 etages vroeg mn dochtertje of we weer weg konden. Maar nee, ik moest en zou de kerst afdeling zien. Nou ja, dat rek met grote dozen blauwe rode en zilveren plastic ballen had ik mezelf kunnen besparen. Dat gesprek liep vervolgens op niets uit... van uit mijn kant dan. Gelukkig was er nog de bijenkorf met die etalages om uren naar te staren, lampjes, dingetjes. Helaas ook dit is geworden tot een kleding en make-up merken circus. En het personeel weet het al, ze kijken je meewarig aan, je bent niet de doelgroep voor dit merken hoekje. Probleem is echter dat er helemaal geen doelgroep meer is voor al die kleding merken groepjes. Kleding merken hoekjes heb je straten vol van. Ik wil geraakt worden, dingen willen aanraken, voelen, ruiken en mee maken, en dan kom ik altijd met een aanschaf naar buiten. Helaas bijenkorf.

Geplaatst door Hanky Panky op 16 november 2019 om 01:12

Huilen om iets wat je zelf kapot hebt gemaakt...
Consumenten kopen nu eenmaal bij Action, Kruidvat en andere China Junk Outlets. Consumenten worden steeds meer Junk Junkies
Kwaliteit, Stijl en Beleving wordt steeds meer overboord gegooid
Van "kijken kijken en niet kopen" kan Bijenkorf niet leven
Misschien een oplossing, ook voor alle andere crises..Een verbod op Junk uit China

Geplaatst door Bob De Bouwer op 18 november 2019 om 10:17

Laatste nieuws









RetailTrends