De anti-voedselverspillingsapp Too Good to Go is dit jaar verkozen tot ‘het meest inspirerende bedrijf van Nederland’. Vorig jaar was de titel voor de tweede keer op rij voor IKEA in de jaarlijkse lijst van adviesbureau Synergie, waarvoor ruim tweeduizend consumenten 75 genomineerden hebben beoordeeld op visie, organisatie, product en relatie. De Zweedse woonwarenhuisketen zakte dit jaar naar de vijfde plek.
Bol.com staat derde en is het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf in de lijst. Lego is de snelste stijger en klimt vijftien plaatsen naar positie twee. Ook Nike is een opvallende stijger en klimt veertien plaatsen naar plek elf, terwijl concurrent Adidas juist met zes plekken zakte naar plaats 37. Een andere snelle daler is Apple, het merk daalde met zeventien plaatsen naar plek nummer twintig.
Een opvallende nieuwe retailer in de lijst is Ekoplaza. De biologische supermarkt staat op de dertiende plek in de lijst. De Vegetarische Slager en Tony Chocolonely zijn in de lijst vertegenwoordigd op plaats negen en tien. Zij waren vorig jaar ook in de lijst te vinden, net als de retailers Coolblue, Rituals en Dille & Kamille. Coolblue blijft op plaats 22 staan, terwijl Rituals met acht plekken daalde naar een zeventiende plek en Dille & Kamille vijftien plekken kelderde naar plaats 27.
Synergie zegt dat Too Good To Go als nieuwe nummer één een treffend voorbeeld is van een bedrijf dat een businessmodel gebruikt om een maatschappelijk vraagstuk op te lossen. 'Een heel andere benadering dan wanneer je maatschappelijke verhalen gebruikt om klanten te vinden', staat in het rapport.
Reacties 0