In Nederland kwam er in de eerste helft van het jaar bijna 36 duizend vierkante meter aan nieuwe of vernieuwde winkelcentra bij. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. In de meeste landen bleef de ontwikkelingsactiviteit stabiel of steeg deze licht. Dat er in totaal een daling van achttien procent was te noteren, kwam vooral door een sterke daling van nieuwe winkelcentra in Turkije.
In Nederland ligt de focus op renovatie, herontwikkeling en verduurzaming van bestaande winkelcentra, zegt Cushman & Wakefield. "Dit geldt ook voor de on-Nederlands grote Westfield Mall of the Netherlands die voor een belangrijk deel wordt gevormd door bestaande bouwdelen die ingrijpend zijn herontwikkeld."
Cushman & Wakefield ziet in winkelcentra veel minder leegstand dan in de centra winkelgebieden. "Anders dan in de meeste Europese landen zijn winkelcentra in Nederland bijna altijd ondersteunend aan de kernwinkelgebieden in onze steden. De focus ligt op dagelijkse boodschappen en op retailketens gericht op mode en persoonlijke verzorging", zegt head of retail Arjen Boesveldt.
In Nederland zie Cushman & Wakefield een enorme opleving van ambachten. Lokale, eerlijke en verse producten worden steeds belangrijkers in de winkelstraten. "Broodjes van de warme bakker die de consument nog warm meeneemt, biertjes gebrouwen in de streek waar wordt gewinkeld, of kaas afkomstig uit de directe omgeving."
Reacties 0