Spar staat net al vorig jaar op de tiende plaats in de top dertig van waardevolste Nederlandse merken. De supermarktketen is de hoogst genoteerde retailer in de rangschikking, die door WPP en Kantar is opgesteld.
Spar wordt een merkwaarde toegekend van 1,97 miljard dollar. Dat is veel meer dan marktleider Albert Heijn (965 miljoen dollar, op plaats vijftien) en Jumbo (507 miljoen dollar, op plaats twintig). Action is het sterkst groeiende merk, met een groei van 122 procent in merkwaarde naar 1,1 miljard dollar. De budgetketen steeg in de ranking vier plaatsen, naar plek dertien. Dat kwam door de kracht van het merk en door de razendsnelle groei in het buitenland.
Coolblue staat op de zestiende plaats, bol.com neemt de achttiende stek in. Coolblue grossiert volgens het onderzoek in een uitstekende klantenservice: gratis bezorging, installeren, testen en recyclen. Bol.com is net als vorig jaar de meest toonaangevende onlineshop in Nederland. Nieuwe initiatieven als levering binnen twee uur en openstelling van het platform voor andere onlineretailers speelt daarbij een grote rol.
De merkwaarde wordt berekend op basis van interviews met consumenten en een analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de merken. Voor de top dertig zijn 32.300 Nederlandse consumenten ondervraagd.
Top 30 waardevolste Nederlandse merken:
1. Shell
2. Heineken
3. Booking.com
4. Philips
5. ING
6. KPN
7. Rabobank
8. ABN Amro
9. Ziggo
10. Spar
11. Amstel
12. Thuisbezorgd.nl
13. Action
14. Nationale Nederlanden
15. Albert Heijn
16. Coolblue
17. Senseo
18. Bol.com
19. Aegon
20. Jumbo
21. Douwe Egberts
22. KLM
23. HEMA
24. ASR
25. Grolsch
26. Hertog Jan
27. Bavaria
28. SNS
29. Honig
30. Brand
Reacties 0