'Territorium winnen' in shop-in-shops. Zo wil het Nederlandse modemerk Garcia in eerste instantie groeien, zegt ceo Mark Hommelberg in een gesprek met RetailTrends. Er zijn volgens hem nog veel 'damesklanten' die nog geen heren- of kinderkleding verkopen of 'kinderklanten' waar nog andere kleding kan worden toegevoegd.

De focuslanden van Garcia zijn Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Frankrijk. Maar er liggen volgens Hommelberg nog veel kansen in Scandinavië, Spanje en Italië. "We hebben daar een goede basis, we zijn er al tien jaar bezig. We kunnen daar leren van de fouten die we gemaakt hebben in onze corelanden en op basis daarvan kunnen we onze groei daar doorzetten."

Kleding van Garcia wordt op zo'n 2500 plekken verkocht, in 35 landen. Het merk heeft dertig outletwinkels en zeven eigen winkels (in Nederland in Maastricht en Zwolle). Plannen voor meer winkels in Nederland heeft Garcia op dit moment niet. Als er winkels bij komen, dan eerst in Duitsland en misschien in België. "In Duitsland zijn we het derde merk voor teens en kids." In samenwerking met partners, waar Garcia shop-in-shops heeft. Zo'n partner heeft kennis van de lokale markt; volgens Hommelberg essentieel voor succes.

Op RetailTrends vertelt ceo Mark Hommelberg hoe Garcia zich ontwikkelt tot familiemerk.